Colruyt: ‘Collect & Go soms duurder dan winkel’

Klanten die de afhaaldienst Collect & Go gebruiken, betalen daar soms meer voor dan wie dezelfde producten zelf uit de winkelrekken gaat halen. Colruyt zelf geeft toe dat klanten daar niet altijd genoeg van op de hoogte zijn.

Op de site van Collect & Go prijkt trots de slogan: ‘Wij doen de boodschappen voor jou bij Colruyt’. En dat klopt ook: een deel van de bestellingen wordt rechtstreeks uit de winkelrekken gehaald. Maar dat betekent dus niet dat de tarieven ook dezelfde zijn. Die prijsverschillen komen bovenop de vergoeding van 5,5 euro voor het gebruik van de dienst.

Colruyt beschouwt de gewone winkels en de webwinkel als twee aparte zaken. ‘Voor Collect & Go hanteren we de laagste prijs in vergelijking met andere webwinkels’, zegt Colruyt-woordvoerster Hanne Poppe. ‘Voor de fysieke winkels vergelijken we met die van de andere winkels in de buurt’. Dat laatste verklaart ook waarom er tussen verschillende vestigingen van Colruyt zelf een verschil in prijs kan zijn.

Het komt er dus op neer dat als Colruyt in de winkels een prijsverlaging doorvoert na een actie van een concurrent, de webwinkel die niet noodzakelijk zal volgen. Als de concurrent geen online winkel heeft waarop de prijs ook omlaag gaat, dan blijft de prijs van Collect & Go gelijk.

In de kleine lettertjes van de gebruiksvoorwaarden van Collect & Go speelt Colruyt daar ook open kaart over. ‘We vergelijken onze prijzen met andere Belgische online boodschappendiensten met regionale afhaalpunten. Indien nodig passen we ze aan in onze omliggende afhaalpunten’, staat er te lezen. ‘Daarom kan er een verschil zijn tussen de prijzen in de Colruyt-webwinkel en die in de fysieke Colruyt-winkel.’

‘Niet helemaal duidelijk’

Maar Poppe erkent dat niet iedereen daarvan op de hoogte is. ‘We merken dat dit voor sommige mensen niet helemaal duidelijk is. De bedoeling is dat we dit gaan vastpakken’.

Prijsverschillen

Sommige klanten signaleren prijsverschillen die tot tientallen procenten kunnen oplopen. Zo meldt iemand op het forum van spaargids.be dat het verschil voor Persil wasgel oploopt tot 1,96 euro per bus, of zo’n 30 procent van de winkelprijs.

In sommige gevallen is de klant echter goedkoper af. Op de voorpagina van de meest recente folder pakt Colruyt uit met een fles Bacardi Carta Blanca voor 19,09 euro. In de webshop kost diezelfde fles momenteel echter slechts 18,8 euro.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig