We shoppen steeds meer online
Een distributiecentrum van Zalando. Foto: Photo News

Speelgoed, elektronica, entertainment: de Belg koopt het almaar vaker van achter zijn computer. In ons land werd dit jaar al voor 2,3 miljard euro online geshopt.

Online winkelen breekt records in België. In het eerste kwartaal van dit jaar kocht de Belg voor 2,3 miljard euro Dat staat te lezen in een mededeling van BeCommerce, de Belgische vereniging van webverkopers, op basis van een studie van marktonderzoeker GfK. Een stijging van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Volgens het onderzoek kocht de Belg het eerste kwartaal gemiddeld 3,1 keer online. En hij gaf 326 euro uit.

Dat is al een behoorlijk stevig cijfer. Hallo, BeCommerce?

‘Het is wel degelijk realistisch’, zegt gedelegeerd bestuurder Carine Moitier. ‘Eén van de topcatergoriën is leasure: daar vallen reizen onder en die zijn peperduur. Dat trekt te cijfers omhoog.’

Naast online reizen boeken, koopt de Belg ook steeds vaker tickets voor evenementen - denk maar aan een ticket voor Rock Werchter - online. Ook dure aankopen die de gemiddelden omhoog jagen. De top vijf van de e-commerce sectoren: vliegtickets en hotels, tickets voor attracties en evenementen, pakketreizen, media en entertainment, en telecom.

Goochelen met cijfers

BeCommerce zegt erg opgetogen te zijn met de groeicijfers. Maar in het recente verleden werden bij die positieve cijfers van de organisatie al eens vraagtekens gesteld.

In maart nog maakte BeCommerce bekend dat er in 2015 voor in totaal 8,24 miljard euro onlineaankopen zouden zijn gedaan. Enkele uren later kwam groothandelsfederatie Comeos met andere cijfers: het waardeerde de e-commerce in ons land op 6,46 miljard euro.

Een nieuwe berekeningswijze van BeCommerce lag toen aan de grond van dat verschil. Volgens de oude methode zou het bedrag al een pak lager hebben gelegen.