Sein was niet met noodrem uitgerust
Foto: pn
Het sein op de plaats van het dodelijke treinongeval was niet voorzien van het veiligheidssysteem TBL1+. Was dat er wel geweest, dan was het ongeval niet gebeurd.

Dit mag nooit meer gebeuren, klonk het na het treinongeval in Buizingen in 2010. Daarom werd het hele spoornet uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+. Dat systeem zorgt ervoor dat een trein automatisch remt als de bestuurder een rood sein negeert.
Maar het sein op de plaats van het ongeval zondagavond in Saint-Georges-sur-Meuse was niet uitgerust met het bewuste veiligheidssysteem. Dat blijkt uit documentatie van de spoorwegen en werd bevestigd bij het onderzoek ter plaatse.

De gevolgen zijn zwaar. ‘Het is heel duidelijk. Als het sein wel uitgerust was, dan was het ongeval niet gebeurd’, zegt een goed geplaatste bron. De passagierstrein is immers 800 meter na het sein gebotst op de goederentrein. Volgens spoorspecialisten is dat ruim voldoende om een trein van het betrokken type tot stilstand te brengen.

Infrabel, dat verantwoordelijk is voor de installatie van de veiligheidssystemen op het spoornet, wil geen uitsluitsel geven over het ontbreken van het noodremsysteem bij het bewuste sein. De infrastructuurbeheerder communiceerde wel meermaals dat 99,9 procent van het treinnet uitgerust is met het veiligheidssysteem TBL1+, maar het betekent niet dat alle seinen voorzien zijn van veiligheidsbakens.

‘Dat is ook nooit de intentie geweest, en is in het verleden ook gezegd’, zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. ‘We rusten de seinen uit met TBL1+ op basis van de drukte op de lijn, de snelheid van de treinen die er rijden, de hoeveelheid treinen en of de spoorlijn al dan niet in een bocht ligt.’

Infrabel wijst er ook op dat TBL1+ een 'besturingshulpsysteem' is, 'dat steunt op het absolute respect van de treinbestuurders voor de lichtseinen langs de sporen'.

Hamvraag

Waarom Infrabel op de bewuste plaats het sein niet voorzag van een veiligheidssysteem, wordt een van de hamvragen van het onderzoek. ‘Ik kan het niet begrijpen’, zegt Thierry Moers, regionaal secretaris van ACOD Spoor in Luik, ‘Zeker niet omdat op dezelfde plaats in 2008 al een ongeval gebeurd is.’

Jef Van den Bergh, Kamerlid voor CD&V, wil dat Infrabel-topman Luc Lallemand zo snel mogelijk uitleg komt geven in de Kamer. Die vraag zou gesteund worden door meerderheidspartijen N-VA en Open VLD.

Zowel het parket, de overheidsdienst Mobiliteit als de spoorbedrijven NMBS en Infrabel voeren een onderzoek naar de oorzaken van het ongeval. Gisteren werd de zwarte doos, die alle handelingen van de bestuurder registreert, uit het wrak gehaald. Op het rapport daarover is het nog wachten, maar uit de eerste analyses zou blijken dat de seinen normaal functioneerden.

Correctie. Dit artikel werd aangepast op 8 juni 2016. Het treinongeval in Buizingen vond plaats in 2010, niet 2009.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig