‘Wij zijn voor betaalstaking als extra actiemiddel’
Een stakingsactie van ACV-Transcom vorige woensdag aan station Luik-Guillemins. Foto: Bart Dewaele

De christelijke spoorbond wijst het Groen-voorstel voor betaalstakingen niet meteen af.

‘Wij zijn voor betaalstaking als extra actiemiddel zonder reiziger te treffen, maar mag nt gewone staking vervangen.’ De christelijke spoorbond ACV-Transcom reageert op twitter voorzichtig positief op het Groen-voorstel om betaalstakingen waarbij het treinpersoneel wel werkt, maar reizigers gratis laat rijden, mogelijk te maken.

‘Een betaalstaking is ideaal als middel om reiziger te sensibiliseren, maar men mag niet vergeten dat velen een abonnement hebben’, klinkt het. Daar is in het Groen-voorstel ook een mouw aan gepast. Groen stelt voor om bij een betaalstaking het treinabonnement te verlengen.

‘Geen schijn van kans’

Professor Arbeidsrecht Patrick Humblet had voordien grote bezwaren bij het voorstel. Volgens hem maakt Groen geen schijn van een kans met het voorstel om betaalstakingen, waarbij het treinpersoneel wel werkt maar reizigers gratis laat rijden, wettelijk te regelen. ‘De essentie van een staking, is juist dat er niet wordt gewerkt’, zegt hij. ‘Dit voorstel vloekt daarmee.’

‘Aan de poorten gaan staan en banden verbranden, dat zijn de modaliteiten, de bedoeling is juist om de werkgever pijn te doen door niet te werken, en dat wordt hier doorbroken. Als je een echte staking gaat vervangen door dit soort actie, denk ik niet dat spoorbaas Jo Cornu erg onder de indruk zal zijn.’

Humblet begrijpt wel dat Groen zoekt naar andere manieren voor het spoorpersoneel om pressie te zetten op het spoorbedrijf, die niet rechtstreeks de reizigers treffen, maar denkt niet dat een betaalstaking de oplossing kan zijn. ‘Het zou misschien nog werken mocht het om een particuliere werkgever gaan, maar hier breng je de staat schade toe, dat zijn we allemaal zelf.’

‘Ik weet wel dat de groenen dit met de beste bedoelingen doen, ik kan me ook inbeelden dat ze met dit voorstel scoren bij een aantal mensen, maar ze moeten zich geen illusies maken. Het stakingsrecht ligt veel te gevoelig, ik geef op een blaadje dat dit onbespreekbaar is voor de vakbonden.’

De spoorbonden zelf hebben nog niet gereageerd, in de weinige reacties die er wel waren, is meteen gewaarschuwd voor het uithollen van het stakingsrecht. Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO, noemt het een interessant voorstel, maar ook niet meer dan dat. ‘We moeten eerst het probleem bij de wortel aanpakken, en dat zijn de wilde stakingen, waarbij reizigers worden gegijzeld’, zei hij op de VRT-Radio. ‘Pas als we de principes van het stakingsrecht goed hebben vastgelegd, kunnen we beginnen aan de modaliteiten.’