Prominent Frans wijnhuis maakt nieuwe topwijn in Tibet
Foto: put

Het Franse wijn- en champagnehuis Moët Hennessy - bekend van Moët & Chandon en Veuve Clicquot, pakt volgende maand uit met een nieuwe topwijn. Gasten worden niet uitgenodigd in het Franse Bordeaux, wel in het exotische Tibet.

Moët Hennessy wil met de rode wijn ‘Ao Yun’, ruw vertaald als‘heilige wolken’, zowel de internationale als de Chinese markt veroveren. ‘We zien vandaag dat wijnverzamelaars van over de hele wereld iconische wijn willen die in China geproduceerd is’, zegt Jean-Guillaume Prats, hoofd van Moët Hennesy’s afdeling Estates and Wine aan Financial Times.

Prats beschrijft het productieprcoes als ‘logistieke nachtmerrie’. De wijngaarden zijn alleen te bereiken via onverharde wegen langs onder meer een vier kilometer lange bergpas. Ook de elektriciteitstoevoer is niet betrouwbaar.

Slow cooking

Een flesje ‘Ao Yun’ kost onder meer daarom 300 euro per fles. ‘Maar we zouden de fles zeker niet aan die prijs verkopen als we niet zeker waren dat de critici het een uitzonderlijke wijn vonden’, aldus Prats.

Het wijnhuis zocht maar liefst vier jaar naar de meest geschikte locatie om een topwijn te maken. ‘Omdat het er in het voorjaar rustig warm wordt, kunnen de druiven er lang rijpen. Dat bevordert de kwaliteit van de wijn’, zegt Geurt van Rennes, wijnbouwdeskundige en voorzitter van het Kenniscentrum voor Vlaamse Wijnbouw BeNeVit aan De Morgen. Prats vergelijkt het zelf met slow cooking.