Online winkelen niet per se goedkoper
Foto: IMAGEGLOBE
Er zit weinig verschil op de prijzen die online en offline worden gehanteerd, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Ook Belgische retailers die zowel online als offline verkopen, hanteren daarvoor in principe dezelfde prijzen.

Wie dacht dat de opkomst van online winkelen zou leiden tot lagere prijzen, komt bedrogen uit. Tot die conclusie kwam een team onderzoekers van het Amerikaanse MIT. Hoogleraar Alberto Cavallo en zijn team vergeleken de prijzen van maar liefst 24.000 producten in 56 winkelketens in tien landen. De conclusie: in 72 procent van de gevallen is de online- en offlineprijs van een product dezelfde.

Voor kleren en elektronica lopen de online- en offlineprijzen het vaakst gelijk, voor kantoorbenodigdheden en drogisterijproducten lopen ze verder uiteen. Als identieke producten online al goedkoper zijn, komt de korting zelden boven de 4 procent uit, het gemiddelde in de studie is amper 1 procent. Voor alle duidelijkheid: de studie gaat over  retailers die zowel on- als offline opereren. De eBay’s en Amazons van deze wereld zijn niet in de studie opgenomen.

En in België?

België komt niet voor in de MIT-studie. Voor het Prijzenobservatorium bij de FOD Economie is de vergelijking tussen online en offline nog onbekend terrein. Harde cijfers zijn er niet.

Gino Van Ossel, marketingprofessor aan de Vlerick Business School, ziet in ons land wel bevestiging van de trends uit het MIT-rapport. ‘In regel hanteren de grote retailers online dezelfde prijzen als in de fysieke winkels’, zegt hij. Om er meteen een kanttekening bij te plaatsen. ‘Online-only-aanbiedingen zijn uiteraard een uitzondering. Die producten worden niet in de winkel aangeboden, omdat de verkoopskosten in de winkel te hoog liggen bijvoorbeeld. Soms is er online een prijsverschil als je bestelt op een tijdstip waarop de winkel niet open is, sommige onlinekortingen en -stunts worden enkel ’s nachts aangeboden.’

In theorie zouden producten uit de onlineverkoop goedkoper kunnen zijn, omdat ze niet in een duur winkelpand terechtkomen. Maar in de praktijk lopen loopt het anders. Dat de retailers online en in de winkel meestal dezelfde prijzen hanteren, hangt volgens Van Ossel samen met het rechtvaardigheidsgevoel van de klanten. ‘Die zouden niet begrijpen waarom ze in de winkel meer zouden moeten betalen dan online.’

Steeds vergelijken

Consumentenorganisatie Test-Aankoop raadt consumenten aan om steeds de vergelijking te maken online-offline te maken. ‘Dit is geen exacte wetenschap. Hou ook rekening met de eventuele impact van verzendkosten’, zegt Test-Aankoop-woordvoerder ­Simon November.