Kilometerheffing brengt 2,4 miljoen op per werkdag
Foto: BELGA

De opbrengsten van de net ingevoerde kilometerheffing voor vrachtwagens liggen niet zo ver van de verwachtingen, zo blijkt uit eerste cijfers van Viapass.

Wegblokkades en technische problemen bezorgden de kilometerheffing begin april allerminst een vlotte start. En vorige week bleek dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs langere routes in eigen land rijden om minder heffing te moeten betalen. Toch vallen de inkomsten niet tegen, blijkt uit de eerste cijfers van overheidsdienst Viapass, die de kilometerheffing beheert.

‘Grosso modo wordt er elke werkdag ongeveer 25 miljoen kilometer gereden. Voor het hele land levert dat een opbrengst op van 2,4 miljoen euro per dag’, zegt woordvoerder Edward Claessens.

Van de opbrengst gaat er volgens Viapass 60 procent naar Vlaanderen, 38 procent naar Wallonië en 2 procent naar Brussel.

Viapass vindt het te vroeg om te becijferen wat de kilometerheffing in het volledige jaar zal opbrengen. ‘Daarvoor is het wachten tot eind juni’, aldus Claessens.

Maar op basis van de cijfers is het wel mogelijk om een eenvoudige berekening te maken: 2,4 miljoen maal 250 werkdagen levert een recette van 600 miljoen op. Daarbij komen dan nog de inkomsten op zaterdag en zondag, dagen waarop een pak minder gereden wordt dan op weekdagen.

Die eenvoudige berekening leert dat de opbrengsten lager, maar niet zo gek ver van de 700 à 800 miljoen euro liggen die de heffing jaarlijks op kruissnelheid moet opbrengen.

Uit de cijfers van Viapass blijkt ook nog dat er dagelijks 130.000 vrachtwagens met een registratietoestel over onze snelwegen denderen, en dat ze gemiddeld 18,50 euro heffing per dag betalen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig