ANWB: 'Tol heffen? Slecht plan, minister Weyts'
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Foto: BELGA

De Nederlandse mobiliteitsclub ANWB is niet te spreken over het idee van Vlaams minister Ben Weyts: een kilometerheffing voor personenwagens. 'Een slecht plan' en 'financiële discriminatie', zegt directeur Ferry Smith.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) lanceerde zijn idee zondag in het VTM-nieuws. ‘Nu zijn er zoveel buitenlandse chauffeurs die door Vlaanderen razen zonder dat ze 1 eurocent bijdragen aan de weginfrastructuur', zei de minister. 'Als we hen laten betalen, dan kunnen we de verkeersbelasting voor de Vlaming afschaffen, en de extra inkomsten van de buitenlanders gebruiken om te investeren in weginfrastructuur.’

Weyts verwees naar een ‘slimme kilometerheffing’, met bijvoorbeeld andere tarieven ‘s nachts, maar wil die enkel ‘weloverwogen en bestudeerd’ invoeren. Er staan twee proefprojecten op til, waarvan één over de theoretische onderbouw de komende weken aanvangt.

De minister heeft al een eerste proefproject gepland voor een theoretische onderbouw, dat de komende weken al uitgevoerd wordt. ‘Het is in elk geval een totaal nieuw idee dat nergens in het buitenland al toegepast wordt’, aldus Weyts.

Nederland zegt neen

Maar onze noorderburen zijn niet te spreken over het idee. 'Als je van plan bent geld te vragen, zorg dan ook dat de kwaliteit van een weg een beetje fatsoenlijk is', zegt Ferry Smith, directeur ledenbelang van mobiliteitsclub ANWB, op NOS Radio 1. Hij vindt het dan ook 'een slecht plan'.

En hij wijst erop dat als de belastingen voor de Vlamingen omlaag zouden gaan door de tolheffing, er sprake is van financiële discriminatie. Duitsland wilde namelijk vroeger al een vergelijkbare tolheffing invoeren, maar werd door de Europese Commissie teruggefloten.

Ontsluiting bedrijventerreinen voor fietspendelaars

Minister Weyts werkt ook aan maatregelen om bedrijventerreinen beter te ontsluiten voor fietsverkeer. Zo moet het mogelijk worden op randparkings fietsen te verhuren, zodat werknemers de laatste kilometers naar hun werk met de fiets kunnen afleggen.

Om het fileleed aan te pakken, is er één toverwoord: namelijk investeren, stelde de minister. De prognoses van het Planbureau stellen tegen 2030 een toename van het vrachtverkeer met 44 procent en van het aantal personenwagens met 11 procent in het verschiet. ‘Dan weet je dat je alle alternatieven onder ogen moet zien’, sprak Weyts.

Het gaat daarbij niet alleen om investeringen in wegeninfrastructuur, maar ook bijvoorbeeld in het woon-werkverkeer. Specifiek om daar ‘antwoorden op maat’ te kunnen bieden, maakt Weyts 11 miljoen euro vrij, bijvoorbeeld om de fietsverbindingen vanop de randparkings mogelijk te maken.