Hoe goed is Spielbergs verfilming van ‘De GVR’?
Steven Spielberg en actrice Ruby Barnhill, die het jonge meisje Sophie vertolkt in ‘The BFG’. Foto: EPA

Schrijver Roald Dahl en regisseur Steven Spielberg lijken gemaakt voor elkaar en dat blijkt ook uit ‘The BFG’, Spielbergs verfilming van het jeugdboek uit 1982 dat we in het Nederlands kennen als ‘De GVR’. We zagen de Disneyfilm vandaag op het filmfestival van Cannes, waar die buiten competitie zijn wereldpremière kreeg.

Op de persconferentie achteraf toonde Spielberg zich overigens een waardige opvolger van Walt Disney. ‘We moeten allemaal in magie geloven’, zei hij toen een journaliste vroeg hoe je in magie kan geloven wanneer er daklozen op straat slapen en vluchtelingen verdrinken. ‘Hoe erger het wordt, hoe meer we in magie moeten geloven. Want die magie geeft ons hoop en die hoop zet ons aan tot actie. Films kunnen mensen hoop geven dat er redenen zijn om te vechten om de volgende dag te halen.’

De ontmoeting van een meisje met een grote, maar vriendelijke reus is het spiegelbeeld van die met een kleine, maar vriendelijke alien in ‘E.T.’. Niet toevallig deed Spielberg dan ook een beroep op dezelfde scenariste om Dahls boek te bewerken.

Spielberg hield zich vrij trouw aan de zo populaire klassieker en dreef slechts hier en daar de actie wat op. Met de techniek van ‘motion capture’ liet hij acteur Mark Rylance via de computer vergroten tot reusachtige formaten. Het is de tweede keer na elkaar dat hij Rylance cast, nadat die Oscar won voor zijn vertolking in ‘Bridge of spies’.

‘Ik heb het geluk dat Mark een echte vriend is geworden’, zei Spielberg vandaag op de persconferentie in Cannes. ‘Ik heb hele veel mensen leren kennen tijdens mijn carrière, maar weinigen heb ik ook echt meegenomen van de set naar mijn leven. Ik heb geweldig veel respect voor zijn werk, maar we maken ook veel plezier als maten. Dat is zeldzaam.’

Geen E.T.

Spielberg zei nog dat hij het boek zelf talloze keren voorgelezen heeft aan zijn eigen kinderen - hij heeft er zeven. Hij toont zich natuurlijk ook een uitstekende verteller met deze film, die aanvoelt als een instant klassieker - eentje die we elk jaar opnieuw op tv zullen krijgen en met de hele familie naar willen gaan kijken. Maar het is toch ook niet de meest memorabele Spielberg - dit is geen E.T. bijvoorbeeld.

Roald Dahl is al vaker bekritiseerd voor zijn anti-semitische opvattingen. Was dat geen probleem voor de Joodse regisseur? ‘Ik was op voorhand niet op de hoogte van de zogenaamde antisemitische opvattingen die Dahl worden toegeschreven. Ik was gefocust op het verhaal dat hij schreef en op de waarden die uit dat boek naar boven komen.’

 

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig