Acteur John Malkovich en regisseur Robert Rodriguez brengen een nieuwe film mee naar Cannes, waar woensdag het filmfestival van start gaat, maar die zal er nog niet meteen worden vertoond. De film gaat daar in een kluis en komt pas over honderd jaar in de cinemazalen. Of dat willen ze ons toch doen geloven.

Rodriguez en Malkovich sloegen de handen in elkaar voor een film die pas over honderd jaar aan het grote publiek mag worden voorgesteld, en die voor het gemak de titel ‘100 years: the movie you will never see’ opgeplakt kreeg.

In een teaser, die eind vorig jaar al online werd gezet toen de film af was, vertellen de twee over hun beweegredenen voor de film, maar het is ons niet geheel duidelijk of er ook echt een film komt, aangezien het waarschijnlijk toch vooral om een marketingstunt gaat. De film is er immers gekomen met de steun van het cognacmerk Louis XIII, dat toevallig ook honderd jaar nodig heeft om te rijpen.

Malkovich zelf doet zijn uiterste best om de prent te verkopen. In een interview met People afgelopen november liet hij nog optekenen dat duizenden uitnodigingen werden verstuurd voor de première op 18 november 2115, die de invitees uiteraard mogen doorgeven aan hun nageslacht.

Het publiek in Cannes zal alvast de kluis kunnen aanschouwen waarin de film wordt bewaard. Festivaldirecteur Thierry Frémaux noemt het ‘een innovatief cinematografisch project’ en hij hoopt dat de film in 2116 in aanmerking komt voor de Gouden Palm, zo klinkt het in een persmededeling.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig