Horecazaken die verplicht zijn een witte kassa te hanteren, kunnen zich vanaf 1 mei aan controles verwachten. De witte kassa - officieel: het geregistreerde kassasysteem - werd ingevoerd als middel in de strijd tegen btw-fraude in de horecasector.
Zaken die jaarlijks een omzet van meer dan 25.000 euro uit voeding halen, moeten in principe al sinds 1 januari uitgerust zijn met zo’n witte kassa. Tot nu toe werden daar geen controles op uitgevoerd, maar daar komt vanaf 1 mei verandering in.
‘De fiscale inspecteurs hebben tot nu toe vooral proactief gewerkt om de horecazaken te informeren en te sensibiliseren voor de witte kassa. Vanaf 1 mei zullen ze ook gerichte controles doen op de aanwezigheid en het gebruik van de witte kassa’, zo luidt het in een mededeling van Bart Tommelein, voormalig staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude.
In het charter dat de horecasector met Tommelein en met minister van Financiën Johan Van Overtveldt had gesloten, wordt benadrukt dat de inspecteurs ook een ondersteunende rol zullen spelen. Wie een administratieve fout maakt, zal dus niet bestraft worden.
Ook zullen de inspectiediensten de gegevens van de witte kassa niet systematisch gebruiken om controleacties uit te voeren naar het verleden. ‘Maar horecazaken die zich bezondigen aan manifeste sociale fraude, zullen we aanpakken. Alleen zo kan er eerlijke concurrentie zijn in de sector’, besluit Tommelein.