De Invasie in Antwerpen: ‘De aanhouder wint’
De Robot verwerkt in een glasraam van Veerle Verschooren Foto: Cedric Verhelst

Voor het eerst in drie jaar strijkt het designplatform De Invasie nog eens neer op Belgische bodem. Op 30 april en 1 mei wordt Antwerpen ingenomen door meer dan tachtig beloftevolle ontwerpers. ‘We willen jong talent het podium blijven geven dat ze verdienen.’

Na edities in onder andere Brugge, Amsterdam, Riga, Kortrijk en Milaan strijkt De Invasie volgend weekend opnieuw neer in Antwerpen. Op vijf verschillende locaties op en rond ’t Eilandje zullen meer dan tachtig jonge creatievelingen (ook wel strijders genoemd) hun werk voorstellen, gaande van mode en design, maar ook kunst, illustratie, food en drinks. En dat helemaal gratis.

Het designplatform, dat in 2010 werd gelanceerd, pakte vorig jaar nog uit met een overzichtstentoonstelling in samenwerking met Design museum Gent, deze keer is er ook een boek. Wat mogen we precies verwachten? De Robot (zoals de gezichten achter De Invasie zichzelf noemen) staat ons te woord.

Meer dan tachtig ontwerpers werden geselecteerd, maar hebben jullie ook heel wat mensen moeten teleurstellen?

‘In totaal hebben meer dan tweehonderd ontwerpers zich ingeschreven voor De Invasie van Antwerpen, het hoogste aantal ooit. De jury - bestaande uit mensen uit het werkveld, ex-deelnemers en de organisatie van De Invasie - selecteerde uiteindelijk 83 gelukkigen. Ik weet dat het gebruikelijk is om te zeggen dat het een loodzware selectie was, maar het was écht zo.’

‘We hebben ons een volledige dag opgesloten met alle portfolio’s en hebben een pak mensen moeten ontgoochelen die bij vorige edities misschien wel geselecteerd zouden zijn geweest omdat de concurrentie nu zo sterk was. Aan de andere kant hebben we nu ook een Strijder geselecteerd die al jaren gesneuveld was in de selectie maar er nu boenk op zat. De aanhouder wint!’

De Invasie in Antwerpen: ‘De aanhouder wint’
Foto: We Are Kelly
De Invasie in Antwerpen: ‘De aanhouder wint’
Foto: Jessica Marnistvalov

Het is de eerste Belgische editie sinds 2013. Is er iets gewijzigd aan het concept?

‘Het wordt een speciale editie. Dit wordt niet alleen het slot van vijf jaar De Invasie, daarnaast zet de stad Antwerpen vanaf december 2015 een jaar lang creatieve en culturele ondernemers in de spotlight. Onder de noemer Innovative Ideas are Born in Antwerp – Harbour of Creativity wordt vanuit een uniek hoofdkwartier een ambitieus programma opgezet met internationale evenementen en expo’s en interventies in de openbare ruimte. En De Invasie wordt daarbij één van de hoofdpunten. Inhoudelijk blijft het concept nog steeds min of meer hetzelfde: een hoop jonge en talentvolle ontwerpers tonen en verkopen hun werk aan het grote volk - dat gratis toegang heeft.’

De Invasie keert terug naar Antwerpen. Kan je iets meer vertellen over de gekozen locaties?

‘Onze Strijders zullen vijf verschillende locaties op en rond ‘t Eilandje met hand en tand verdedigen. We palmen tijdens DIVA16 allereerst Loods 21&22 in. Loods 21 (Kattendijkdok Oostkaai 21) wordt ook het hoofdkwartier van Born in Antwerp. en gaat vrijdag (vandaag, red.) al open. Verder bezetten we ook het Bruggebouw (vlakbij het MAS), HAVN en de Bonita, allemaal op wandelafstand van elkaar.’

De Invasie in Antwerpen: ‘De aanhouder wint’
Foto: Toos Franken
De Invasie in Antwerpen: ‘De aanhouder wint’
Foto: Nord Interior Design

Hoe kijken jullie terug op de tentoonstelling in samenwerking met Design museum Gent?

‘Dat was zeer leuk om te doen! Het was uiteraard anders dan wat we voordien deden - een betalende tentoonstelling van meerdere weken in plaats van een gratis evenement van een weekend - maar we hebben er veel goeie reacties op gekregen. Sowieso was het interessant om eens stil te staan bij wat we verwezenlijkt hebben in die vijf jaar.’

Wat mogen we van het boek verwachten?

‘Het boek, dat bij Borgerhoff & Lamberigts wordt uitgegeven, biedt niet alleen een overzicht van alle Strijders, maar ook enkele inspirerende visieteksten door onder andere Trui Moerkerke en Jasmijn Verlinden van het Flanders Fashion Institute. Daarnaast komen ex-Strijders aan bod en wordt een inkijk geboden in verschillende ateliers.’

De Invasie bestaat zes jaar, wat zijn de plannen voor de volgende zes jaar?

‘Nog een pak meer straffe edities. Jong talent het podium blijven geven dat ze verdienen.’