Betalen om je baby een naam te geven
Het fenomeen is vooralsnog niet overgewaaid naar ons land

Hulp nodig bij de zoektocht naar een geschikte naam voor je baby? In de Verenigde Staten zouden alsmaar meer ouders hulp zoeken om de ‘juiste’ naam te kiezen voor hun kinderen en betalen experts daar heel wat geld voor.

Ouders die niet overeenkomen of te erg twijfelen over de naamkeuze van hun kind kunnen een onpartijdige derde partij inschakelen in de vorm van professionele hulp. Dat is niet nieuw, al duiken er de laatste jaren in het buitenland steeds meer bedrijven op die zich toeleggen op het uitzoeken van de ‘juiste’ naam. Maar dat doen ze niet gratis.

Zo breidde ook het Zwitserse bedrijf Erfolgswelle vorig jaar zijn diensten uit: voortaan kan je bij hen niet enkel terecht om de juiste naam te vinden voor je merk, maar ook voor je baby. Het bedrijf van Marc Hauser rekent goed door: voor elk kind dat een naam krijgt worden ongeveer honderd werkuren uitgetrokken, met een prijskaartje van ruim 25.000 euro.

Voor die prijs wordt onder meer gekeken naar de uniciteit en harmonie met de familienaam, maar ook of de keuze niet werd geregistreerd als handelsmerk, terwijl historici uitzoeken of de naam geen negatieve bagage uit het verleden met zich meedraagt. Zo zou Hauser zijn eigen voornaam nooit door het bedrijf worden goedgekeurd, omdat die wordt gelinkt met de Romeinse oorlogsgod Mars.

‘Een unieke naam zal niet zomaar voor succes zorgen’

Sherri Suzanne, die in New York het bedrijf My Name for Life runt, legt zich ongeveer dertig uur toe op elke naamgeving. ‘Terwijl sommige criteria zoals populariteit objectief kunnen worden gemeten, zijn andere kwaliteiten zoals de waarschijnlijkheid voor succes erg subjectief, en verschillend van persoon tot persoon, gemeenschap tot gemeenschap, en generatie tot generatie.’

Zij werkt daarom vaak met culturele experten om te verzekeren dat een voorgesteld naam aansluit bij de achtergrond van de familie. ‘Een unieke naam zal niet zomaar voor succes zorgen, maar het is wel belangrijk om namen te vermijden die je kunnen tegenwerken’, aldus Suzanne.

Wie meent een unieke naam te hebben uitgedokterd voor zoon of dochter, kan bij de experts aftoetsen of dat wel een goed idee is. ‘Geloof me, je wil je kind geen onaantrekkelijke naam geven waar ze hun hele leven lang de gevolgen van moeten dragen’, aldus de Amerikaanse psychologieprofessor Albert Mehrabian, die in 2002 de Baby Name Report Card publiceerde.

Het systeem dat hij ontwikkelde ‘weegt’ een naam volgens vier categorieën, zijnde ethische achtergrond, populair en leuk, succesfactor en vrouwelijk of mannelijk. Uit zijn onderzoek bleek ook dat veelvoorkomende namen vaker positieve respons uitlokken, terwijl ongewone namen eerder voor negatieve reacties zorgen.