Zo kennen we Ruben Block van bij Triggerfinger: energieke gitarist, manische stem, een man die zich in maatpak in het zweet werkt en daar in steeds meer delen van de westerse wereld aandacht voor krijgt.

In de Leuvense Depot stond de eerste minuten een andere man te spelen. ‘I’m all dressed up for privacy’: het smaakvolle pak was present, maar Block kleedde de song uit tot spaarzame, trage essentie en zong de woorden als een crooner.

Wat een openbaring! In Blocks huilende tenor hadden we altijd al meer vermoed dan er in de rockpletwals van Triggerfinger te horen was, nu kwam het naar boven. Delicieuze nuances, mooi rekken van klanken, sensueel gebruik van adem: we dachten zelfs even aan Chris Isaak, van wie we Block graag een song hadden horen zingen.

Maar de zanger bracht eerst vooral uitgeklede versies van Triggerfinger-songs. De meerwaarde daarvan in ‘Perfect Match’ en Tuxedo’ was gering, maar in ‘Big Hole’ voegde Kelley Hoppe (een Canadese buddy van Big Sugar) scheurende sax toe en ‘All my floatings’ klonk dreigend en intens, met zowaar tourmanager Tompie Van Saet op maracas. Dat kon best, want Block wilde het ‘relaxed en losjes’.

Bijzonder mooi werd het in ‘Lines’, een soort ‘urban blues’ waarbij Blocks heel naakte gitaar en solitaire zang spontaan aan PJ Harvey deden denken. Toeval? Even later pakte Block dier ‘Naked Cousin’ aan. Alweer een expressief moment dat duidelijk maakte dat als Block ook een solo-album zal opnemen, daar een mooie piste ligt.

Er ligt ook een andere piste open. Voor ‘Showtime’ koos Block voor een kleine, akoestische gitaar en ‘Soon’ werd geserveerd met drie man rond één micro: ook bassist Sjong Coenen schoof mee aan en zo kwamen we zo’n beetje terecht in een countrysfeertje, met Block als verteller. Een rol die hij in ‘Go away from my window’, een folksong die we ons herinneren van Joan Baez, met verve speelde: met enkel een ‘drone’ onder zijn stem leek Block wel een oude Kelt.

In de bisronde verraste Block met een (matige) versie van ‘Everybody’s got to learn sometime’, een pophit in 1980 van The Korgis, en met een degelijke gitaarversie van ‘I Follow Rivers’.

Block speelt deze korte solo-tournee omdat Triggerfinger even pauzeert na jaren toeren, en aan een nieuw album werkt. Plannen voor een solo-album zijn er officieel niet, al heeft Block daar eerder wel positief op geanticipeerd. Wie Block in deze unieke trio-bezetting wil meemaken, kan nog aanschuiven in Depot te Leuven op 12/4.