Kilometerheffing: filterblokkades blijven verkeer verstoren
Sinds de invoering van de kilometerheffing op 1 april waren er al meerdere blokkades in ons land. Foto: Photo News

'Wij zijn niet tegen het feit dat we een taks moeten betalen, maar die tolheffing moet correct en rechtvaardig zijn', verklaren de vertegenwoordigers van kleine wegvervoerders. Ondertussen blijven er op meerdere plaatsen in Wallonië filterblokkades van actievoerende vrachtwagenbestuurders.

Sinds zondagavond blokkeren vrachtwagenchauffeurs opnieuw meerdere wegen in Wallonië. Op meerdere plaatsen zijn er maandagnamiddag en -avond nog filterblokkades van actievoerende vrachtwagenbestuurders, uit protest tegen de kilometerheffing voor vrachtwagens.

In Waals-Brabant zijn er filterblokkades op de R24 ter hoogte van de rue de l'Industrie, waardoor de toegang tot het bedrijventerrein Nijvel-Zuid wordt afgesloten. In de provincie Luxemburg hebben vrachtwagenchauffeurs filterblokkades opgeworpen op de E411 in Habay, de N4 in Bastenaken, de N87 in Etalle ter hoogte van het truck-center, de N40 in Habay en op het kruispunt van de N89 met de N83 tussen Bouillon en de Franse grens.

In Henegouwen is het verkeer naar Brussel sinds maandagochtend volledig onderbroken vanaf de grenspost van Lamain (E429). Op deze autoweg zijn andere blokkades opgesteld ter hoogte van de verkeerswisselaar van Lessen, waardoor de bedrijfszone van Gellingen ontoegankelijk is. Andere blokkades betreffen de verkeerswisselaar van Marquain, de N53 aan het rond punt van Gozée en de N59 aan het rond punt van Lobbes. De autowegenpolitie raadt automobilisten die vanuit Brussel naar Frankrijk willen aan de E42 te nemen aan de verkeerswisselaar van Doornik-Kain.

In de provincie Namen zijn er filterblokkades op de N4 ter hoogte van de verkeerswisselaar met de N97, op de E411 in Spontin (in de twee richtingen), de N63 in Baillonville, de N5 ter hoogte van Philipeville en de toegangslus afkomstig van de N97 in de richting van Brussel (E411). Er wordt aangeraden de E42 naar Luik te nemen om naar Luxemburg te rijden.

'Rekening houden met kleine familiale bedrijven'

De belangrijkste eis van de actievoerders is dat er rekening wordt gehouden met kleine familiale bedrijven bij het berekenen van de tolheffing.

De kleine transporteurs hadden het ook over de transportfederaties UPTR en Febetra. 'We hadden hen het vertrouwen gegeven maar ze zijn ons vergeten. Het gaat niet over hen, maar over ons, de kleine bedrijven, die een uitweg moeten vinden', aldus een aanwezige transporteur. 'Het zijn niet de belastingen die omhoog moeten, maar eerder de kosten die moeten verminderen', aldus een andere vrachtwagenchauffeur. Als de actie vandaag zo'n omvang neemt, is dat omdat de sector gedurende vele jaren klappen krijgt zonder te klagen, preciseerde een andere vertegenwoordiger.

De chauffeurs voelden zich gehoord na afloop. Ze konden hun economische toestand als kmo uitleggen en deden ook voorstellen. Onder meer het schrappen van de kilometerheffing op sommige trajecten, zoals de N-wegen die sterk worden gebruikt door kleine, nationale transportbedrijven. De autowegen in Wallonië blijven betalend, in het bijzonder voor internationaal wegvervoer.

Oproep tot kalmte

Voor Waals minister Lacroix vraagt dit idee bedenktijd maar bovenal rekenwerk, om na te gaan of het realiseerbaar is. 'Het probleem is dat sommige gemeenten voor de kilometerheffing zijn omdat de vrachtwagens hun grondgebied aandoen en hinder meebrengen', aldus minister Christophe Lacroix.

Hij riep de vrachtwagenchauffeurs op tot kalmte, nadat chauffeurs in Feluy een blokkade hadden opgeworpen. In Feluy bevindt zich de brandstofreserve voor de luchthaven van Charleroi.

De vier vertegenwoordigers beloofden die boodschap over te maken aan hun collega's. 'We kunnen niet beloven dat iedereen dat aanvaardt', waarschuwde een transporteur.