‘Boycot merken die moslimmode maken’
Model Mariah Idrissi mét hoofddeok in een campagne voor H&M. Foto: h&m

De hoofddoekendiscussie laait in Frankrijk weer in alle hevigheid op. De Franse filosofe en feministe Elisabeth Badinter roept op tot een boycot van westerse merken die ook een modelijn voor moslima’s maken. Je kunt geen feminist zijn en de hoofddoek verdedigen, vindt ze.

Woensdag zorgde de Franse minister voor Vrouwenrechten Laurence Rossignol al voor ophef in het Franse hoofddoekendebat. De minister hield een vlammend betoog tegen westerse merken als Marks & Spencers, Dolce & Gabbana, Uniqlo, Mango en H&M die een modelijn voor moslima’s (willen) maken.

Rossignol vergeleek vrouwen die bewust kiezen voor de hoofddoek met ‘negers die voor slavernij waren’.

En de minister krijgt nu steun van filosofe en feministe Elisabeth Badinter. Die schaart zich in een interview in de Franse krant Le Monde achter de uitspraken. ‘De minister heeft misschien de verkeerde woordkeuze gemaakt’, aldus Badinter. ‘Maar ze heeft in se gelijk. Ik vind zelfs dat vrouwen die religieuze tekens moeten boycotten.’

‘En die merken die moslimkledij willen verkopen,’ zegt Elisabeth Badinter aan AFP, ‘daar is maar één antwoord op: een boycot.’ Je kunt volgens haar bovendien niet én feministe zijn én de hoofddoek verdedigen. ‘Die zogenaamde islamitische feministes vergeten dat ze onder het mom van gelijkheid aan de haard moeten blijven en dat de Koran waar ze zich op beroepen polygamie goedkeurt.’

Reactie uit modewereld

Ook uit de modewereld zelf kwam er reactie. Pierre Bergé, oud-compagnon van Yves Saint Laurent, zei eerder deze week aan radiozender Europe 1 geschandaliseerd te zijn. ‘Ik, die bijna 40 jaar aan de zijde van Yves Saint Laurent stond, heb altijd gedacht dat modeontwerpers de vrouw mooier moesten maken, haar vrijheid moesten geven. Niet dat ze de medeplichtige moesten zijn van die dictatuur die oplegt dat vrouwen zich verstoppen.’

Ontwerpster Agnès b. zegt aan Le Parisien: ‘We moeten een kledingstuk dat, wat men er ook van denkt, niet onbelangrijk is voor het beeld van vrouwen niet banaliseren.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig