Nieuwe regels voor Airbnb in Brussel goedgekeurd
Foto: BELGAIMAGE

Ten laatste eind april treden nieuwe regels in werking voor wie in Brussel occasioneel een verblijf verhuurt, bijvoorbeeld via Airbnb. Voortaan moet elke locatie, zelfs een eenvoudige kamer, worden geregistreerd.

Het besluit dat de nieuwe regels vastlegt, werd vorige week goedgekeurd door de Brusselse regering. De nieuwe regels treden in werking tien dagen na publicatie in het Staatsblad en dat is voorzien voor midden april.

Uitbaters van toeristische logies in Brussel zullen voortaan aan bepaalde voorwaarden inzake verzekering, hygiëne, stedenbouw en brandveiligheid. Daarnaast zullen ze ook een tiental documenten moeten kunnen voorleggen, zoals een bewijs van hun verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en een attest van goed gedrag en zeden.

Ook een schriftelijke toestemming van de huiseigenaar (of mede-eigenaars) wordt voortaan vereist en alle verhuurders moeten hun logies registreren bij ‘Brussel Economie en Werkgelegenheid’. Na goedkeuring krijgen de uitbaters een registratienummer en een logo om aan de ingang te bevestigen.

De nieuwe regels moeten volgens minister-president Rudi Vervoort zorgen voor een betere consumenteninformatie en een eerlijkere concurrentie onder de uitbaters.

Voor bestaande logies komen er overgangsmaatregelen. Wie al langer via Airbnb verhuurt, moet zich voor eind juli bij de Brusselse administratie melden. Het valt af te wachten hoeveel van de 5.000 Brusselse Airbnb-adressen de papierslag ook willen trotseren.

Airbnb zelf noemt in De Tijd de regels ‘enigszins complex voor particulieren die af en toe hun woning verhuren’, maar is tevreden met de legalisering van zijn diensten. De organisatie plant in mei een bijeenkomst waar verhuurders zullen worden geïnformeerd over de nieuwe regels.