Infrabel heeft zaterdagavond twee tunnelkokers van meer dan 400 ton onder de sporen van de drukste spoorlijn van België geschoven. Het gaat om een mijlpaal in het veiligheidsproject om in Aalter en Beernem vijf overwegen te vervangen.
Dat laat de spoorinfrastructuurbeheerder zondagochtend weten. Het hele weekend is er geen treinverkeer tussen Gent en Brugge.
Vrijdagnacht, na de laatste trein, werden de sporen ter hoogte van de toekomstige fiets- en voetgangerstunnels weggehaald. Daarna kon met enkele kranen en vrachtwagens een open ruimte gecreëerd worden. Zodra die grote put klaar was, ging het plaatsen van de tunnelkokers zaterdagnamiddag van start. De betonnen kokers zijn eerst opgetild door middel van een hydraulisch systeem. Dankzij een telebediend glijsysteem zijn de twee tunnelkokers zaterdagavond, centimeter per centimeter, onder de sporen geschoven.
De grond wordt nu opnieuw aangevuld en de sporen heraangelegd zodat alles in zijn oorspronkelijke staat hersteld is en de eerste trein tussen Gent en Brugge maandag opnieuw vlot kan rijden. Op de hoofdspoorlijn 50A tussen Gent en Brugge is het hele weekend geen treinverkeer mogelijk. Reizigers kunnen gebruikmaken van een alternatieve busdienst.
Medio februari werd in Beernem al een tunnelkoker geplaatst. De werken moeten volgens de huidige planning tegen de zomer van 2017 klaar zijn. Infrabel investeert 13,5 miljoen euro in het veiligheidsproject.