‘Acties loodsen zijn oerdom’
Foto: BELGA

Een actie van de loodsen zorgt ervoor dat mega-containerschepen de Antwerpse haven niet binnen kunnen. ‘Onbegrijpelijk’, vindt havenbaas Eddy Bruyninckx op Radio 1. Volgens havenschepen Marc Van Peel (CD&V) misbruiken de loodsen hun monopoliepositie.

De Belgische loodsen weigeren sinds de nacht van zondag op maandag om schepen van meer dan 340 meter lang te beloodsen. In de praktijk betekent het dat de aanloop van mega-containerschepen richting Antwerpen en zelfs Zeebrugge zwaar gestremd wordt. Al zeker twee grote containerschepen kunnen de Antwerpse haven niet binnen.

Aanleiding van het conflict is volgens Sven Deridder van de Onafhankelijke Vereniging van Loodsen ‘een combinatie van conflictdossiers’. Bij de socialistische overheidsvakbond ACOD wijzen ze erop dat de actie gesteund wordt door de drie grote vakbonden en de twee beroepsverenigingen. En dat is tot nog toe weinig vertoond. Wat volgens een ACOD-afgevaardigde aantoont dat het ongenoegen zeer groot is over de manier waarop de Vlaamse overheid de loodsen behandelt.

De grootste rederijklant van de Antwerpse haven, MSC, waarschuwde gisteravond dat de komende dagen zo’n 1.200 havenarbeiders zonder werk kunnen vallen door de actie.

Imagoschade

Eddy Bruyninckx, topman van het havenbedrijf Antwerpen, waarschuwt voor de financiële en commerciële schade, maar vooral ook voor de imagoschade. ‘De haven van Antwerpen heeft vorig jaar een prachtig resultaat behaald, met name door het containervervoer. Dat men nu net die als schietschijf voor acties gaat nemen, is niet alleen onbegrijpelijk maar ook oerdom.’

'Dit is gewoon intriest, als je ziet naar hoeveel moeite we de afgelopen jaren gedaan hebben om de Schelde bevaarbaar te maken voor de grootste containerschepen, die nu met honderden per jaar afkomen', beaamt havenschepen Van Peel. 'Dat zorgt voor een enorme toegevoegde waarde en werkgelegenheid voor tienduizenden mensen.'

Volgens Van Peel maken de loodsen misbruik van een monopoliepositie. 'Dat gebeurt in andere sectoren ook en ik vrees dat dit hetzelfde verschijnsel is. Men treft nu uitgerekend wat we met ons allen hebben binnengehaald, ook met de loodsen. Hadden we dat niet, dan zaten we op een hellend pad naar beneden. Men treft ons recht in het hart en men raakt ook zichzelf. Als rederijen zeggen naar andere havens te gaan, worden we daar slechter van.'
 

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in