‘Oudere leraren krijgen stress van tablets’
Foto: belga

De helft van de scholen heeft tablets in huis, maar slechts een vijfde van de leerkrachten zegt ermee te werken. ‘Veel leerkrachten zijn bang dat het technisch fout loopt en dat ze zullen moeten improviseren.’

Tablets zijn aan een opmars bezig in het Vlaamse onderwijs. In 2012 gaf 12 procent van de secundaire scholen aan dergelijke toestellen te hebben. In 2015 heeft 44 procent van de scholen er minstens tien in huis. Alleen betekent dat niet dat er intensief gebruik van wordt gemaakt.

Dat hebben onderzoekers van iMinds vastgesteld in hun project EduTab, waarvan ze de resultaten vandaag bekendmaken. De Standaard kon ze inkijken. Voor EduTab, waaraan drie universiteiten deelnamen, werden meer dan 3.000 onderwijsmensen bevraagd.

Hoewel 94 procent van de leraren het gebruik van ICT een meerwaarde noemt, geeft slechts 22 procent aan de tablet in te zetten tijdens de les.

‘Een grote groep leerkrachten kampt met stress als het op digitale middelen aankomt’, zegt onderzoeksleidster Ellen Vanderhoven (iMinds-MICT-UGent). ‘Ze zijn bang dat het technisch fout loopt. Het blijkt vooral om de wat oudere vrouwelijke leerkrachten te gaan.’

Gemiddeld volgen leerkrachten per schooljaar één bijscholing die ICT-gerelateerd is. ‘Toch lijken die hun doel voorbij te schieten, want leerkrachten die zich ongemakkelijk voelen met ICT volgen de cursussen minder’, zegt Vanderhoven.

De infrastructuur wordt als de belangrijkste hindernis gezien om tablets in de klas te gebruiken. Alle scholen zeggen over draadloos internet – wifi – te beschikken, maar die is in minder dan de helft van de gevallen toegankelijk voor de leerlingen.