Steeds meer bedrijven engageren zich voor een goed doel
Foto: Jobat.be
Bedrijven willen iets terugdoen voor de samenleving. Het is niet alleen een manier om zich te integreren in de maatschappij, maar het werkt ook inspirerend en zorgt voor onderlinge verbondenheid. Maar welk goed doel moet jij voor je bedrijf kiezen? Want er is keuze te over.

Zijn bedrijven bewust bezig met goede doelen? Sommige alvast wel. “Als grootste risicoadviseur en verzekeringsmakelaar van België vinden we de ondersteuning van goede doelen een vanzelfsprekend engagement. Als onderneming willen we in contact staan met de gemeenschap en zo kunnen de lokale communities leren van onze onderneming. Die interactie is belangrijk en we proberen dat op verschillende manieren te realiseren,” vertelt Henri Steyaert, ceo Marsh Belgium & Luxembourg, met hoofdvestiging in Brussel.

De inzet voor goede doelen komt best zoveel mogelijk van de werkvloer. Het brengt werknemers samen, zo benadrukt Steyaert. “Wij stellen vast dat maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid hen sterk aanspreekt. Onze medewerkers hechten belang aan de waarden van het bedrijf maar ook aan hun persoonlijke waarden. Met onze CSR - Corporate Social Responsibility – activiteiten komen we tegemoet aan hun verwachtingen want zij willen zich ook op dat vlak ontwikkelen”, aldus de ceo. “Naast hun passie voor hun vakgebied willen ze zich eveneens inzetten voor andere doelen: van joggen tot recycleren, tot het steunen van moeders in nood. Dat geldt trouwens ook voor de klanten en partners in onze business. We vinden het evident om al die mensen samen te brengen voor een gemeenschappelijk doel en op die manier onze gemeenschap en business te ondersteunen.”

Poortwachter voor ideeën

Als verantwoordelijke voor de CRS is Jean-Pierre de Chestret een beetje de ‘poortwachter’ voor alle ideeën en voorstellen van de collega’s. “Eerst kijken we naar de financiële haalbaarheid van een project maar ook naar de tijdsinvestering. Op basis daarvan maken we een rangschikking. Het is nu eenmaal onmogelijk om alle goede doelen te steunen. Daarom geven we de voorkeur aan projecten die een onmiddellijke impact hebben op onze gemeenschap. We meten de projecten ook af op partnerships op lange termijn, zoals onze samenwerking met United for Belgium en de Special Olympics.”

Zijn collega Hicham Ouachi organiseert sinds twee jaar bijvoorbeeld de deelname aan de Brusselse Ekiden, een marathon in estafettevorm. “Ik ben één van de collega’s die verantwoordelijk is voor dergelijke initiatieven. Ik vind het een absolute meerwaarde voor werknemers dat Marsh zit inzet voor goede doelen en zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid en rol echt ter harte neemt. De voorbije jaren hebben wij op aangeven van de collega’s al tien gelijkaardige projecten ondersteund.”

Marsh betrekt ook andere ondernemingen bij het sponsoren van goede doelen. Ze werken daarvoor onder meer samen met de zusterbedrijven Mercer, Guy Carpenter en Oliver Wyman. Daarnaast wisselen ze ook ‘best practices’ uit met sectorgenoten en andere consultancybedrijven.

Special Olympics

“We steunen sinds 4 jaar het United Fund for Belgium, een Belgische vzw die hulp biedt aan mensen in nood via de financiering van sociale projecten van charitatieve verenigingen in België,” zegt CSR-verantwoordelijke Henri Steyaert. “In 2013 zijn daar de Special Olympics bijgekomen. Naast de Brusselse Ekiden, hebben de collega’s ook andere initiatieven opgezet, zoals de steun aan Moeders voor Moeders in Antwerpen, maar ook boekenbeurzen en donatieprojecten voor scholen en andere maatschappelijke organisaties in Brussel en Antwerpen.”

>

>

>