Vijf tips om ook je kinderen door Dagen Zonder Vlees te loodsen
Foto: put
Zeker, ze zijn goed voor het milieu en goed voor ons naar groenten snakkende lichaam. Maar zijn Dagen Zonder Vlees ook bevorderlijk voor de huisvrede? Onze culinair redactrice legde haar oor te luisteren bij een kroostrijk testpubliek en schreef vervolgens een Eerste Hulp bij Lange Tanden.

1. Bied keuze. Eenpansgerechten met veel ingrediënten kunnen voor kinderen best intimiderend zijn. Neem de stress weg door wat voedzame extra's op tafel te zetten en iedereen zelf te laten kiezen hoe hij zijn bord samenstelt. Dat is natuurlijk alleen vol te houden als de extra's weinig of geen tijd vergen: een kom olijven, een kom noten, stukjes hardgekookt ei, broodstengels met hummus, reepjes wortel, radijzen of een extra gekookte groente – denk bijvoorbeeld aan spinazie, peultjes, erwtjes of prinsessenbonen uit het diepvriesvak die je alleen maar even snel gaar te stomen hebt.

2. Vlees kan op verrassend veel manieren vervangen worden. Je wilt natuurlijk dat je kind zijn honger deels stilt met dingen die de voedingsstoffen aanbrengen van vlees of vis, maar dat kan ook in de vorm van tussendoortjes en broodbeleg. Dit zijn doorgaans populaire ideeën: cashewnoten (als snack of in rijst- en noedelgerechten), ongezouten pinda's, pindakaas en andere notenpasta's, zonnebloempitten, sesamzaad, gedroogd fruit, eieren, yoghurt, olijven, haver.

Plantaardige melk zoals soja- en rijstmelk zijn vaak verrijkt met calcium en met precies die vitamines waar ouders van vegetarische kinderen zich zorgen om zouden kunnen maken (D en B12). Vleesvervangers uit de supermarkt en de biowinkel zijn dan weer doorgaans heel eiwitrijk en hun smaak is slim afgesteld op moeilijke eters.

3. Durf te smokkelen. Peulvruchten worden zelden op gejuich onthaald, maar je kunt ze binnensmokkelen: een hand rode linzen in de spaghettisaus of de tomatensoep, dat valt echt niet op (rode linzen vallen immers uiteen wanneer je ze goed gaarkookt). Bonen kun je dan weer tot een crème mixen en toevoegen om risotto, pastasauzen en soepen romiger te maken. Sommige kinderen lusten wel degelijk kikkererwten, anderen geven de voorkeur aan falafelballetjes – die haast volledig uit kikkererwten bestaan en die je kant-en-klaar kunt kopen in goede kwaliteit. Zo leren kinderen nog geen peulvruchten appreciëren, maar krijgen ze al wel hun nuttige voedingsstoffen binnen.

4. Raak niet gefixeerd op vleesvervangers. De meeste Belgische kinderen eten dag in, dag uit ruim genoeg eiwitrijke producten, maar veel te weinig groenten. Grijp Dagen Zonder Vlees vooral aan om daarin wat scha in te halen. Trucs om hen meer groenten te laten eten zonder dat er een alarm afgaat:

  • Smokkel de groenten in een ovenschotel onder een laag puree (denk aan spinazie, heel zacht gestoofde prei, geroosterde pompoen, allerlei groenterijke tomatensauzen, bloemkool enzovoort enzovoort).
  • Zet kommen met eenvoudige rauwkost op tafel en laat iedereen pitabroodjes of wraps vullen. Een yoghurtsausje (half mayonaise, half yoghurt), fetakaas en/of falafelballetjes maken het af.
  • Maak spaghettisaus met extra groentenstukjes in plaats van gehakt. Kans is groot dat een fijngesneden pastinaak of aubergine incognito blijft.
  • Wortel- en knolgroenten zoals zoete aardappel, pastinaak en zelfs rode biet vallen in verbazend goede aarde als ze eerst in de oven geroosterd zijn. Zeker als je ze als dikke frieten hebt gesneden. Je kunt er een dipsausje bij maken op basis van yoghurt.
  • In stamppot kun je natuurlijk nog veel meer kwijt dan wortelen of kool. Afgewerkt met een eitje of een tofoeworstje, krijg je gezellige winterse familiekost.
  • Pizza kan perfect zonder vlees! Ook groentetaart wil er nog weleens in gaan bij kinderen, en als je rustig aan wilt doen met zuivel, vind je onder meer bij Evavzw.be recepten voor quiche op basis van (onherkenbare) tofoe. Frittata is dan weer een goed gevuld groentenomelet op z'n Italiaans; als een quiche zonder korst. Met wat geluk een hit bij jong en oud, zelfs als je er snijbiet in steekt.
  • Flapjes zijn ook een populair voertuig voor allerlei groenten. Je kunt ze maken van bladerdeeg of filodeeg, en als je kinderen hebt die graag knutselen, zullen ze met plezier mee vullen en vouwen.
  • Elke dag soep eten is natuurlijk ook nog altijd een goed idee, zo krijgt iedereen alvast een minimum aan groenten binnen.
  • Sommige groenten zijn rauw minder intimiderend dan gekookt, omdat hun textuur dan knapperig is in plaats van glibberig, of hun smaak minder bitter. Probeer het eens met rauwe venkel (uit het vuistje), rauwe spruitjes (in dunne linten gesneden en verwerkt in salade) en rauwe koolrabi.
  • Laat de kinderen terwijl je kookt toastjes maken met groenterestjes van de dag voordien (en wat hummus, kaas, boterhamspread of mayonaise). Goed voor de eerste honger en voor de creativiteit.

5. Geen paniek in de brooddoos. Kinderen vinden vaak vlot hun zin in het aanbod plantaardig broodbeleg en dat biedt een gezonde aanvulling op hun kaas- en chocoboterhammen. De kans is groot dat ze vegetarische boterhamworst niet onderscheiden van het origineel, maar ook notenpasta's scoren goed en zijn geweldig rijk aan kostbare voedingsstoffen. Wissel pindakaas af met hazelnootpasta (niet te verwarren met choco), amandelpasta en probeer ook eens sesampasta gecombineerd met confituur. Voorts biedt de biowinkel een enorme keuze aan plantaardige 'spreads'. In dat genre appreciëren sommige kinderen de pasta's op basis van zonnebloempitten, die qua smaak vergelijkbaar zijn met roomkaas, maar qua voedingswaarde net nog dat tikje meer bieden (ga in de biowinkel op zoek naar glazen potjes van Granovita of Zwergenwiese in de afdeling droge voeding).