De Super Bowl, de jaarlijkse finale van het American Football-seizoen is aan zijn vijftigste editie toe. En dat is ook de reclamemakers, die traditioneel fors inzetten op het evenement, niet ontgaan. Maar het lijkt er nu al op dat de National Football League (NFL), de organisator van het evenement, het meest opmerkelijke spotje van deze editie heeft gemaakt.

De NFL pakt in de aanloop naar het evenement uit met een drie minuten durend filmpje rond 'Super Bowl babies' - kinderen die door supporters van de winnende ploeg verwekt zijn in de nacht na de Superbowl. De NFL haalde die kinderen en volwassenen voor de camera en liet hen een eigen interpretatie van Seal's monsterhit 'Kiss from a rose' zingen. 

Overigens: dit jaar nemen de Denver Broncos het op tegen de Carolina Panthers. Over 9 maanden zou het moeten duidelijk zijn of er in een van die twee plaatsen ook sprake is van een Super Bowl babyboom.

Het evenement is een kijkcijferkanon. De NFL verwacht dat er zo'n 165 miljoen mensen zullen kijken. Een reclamespotje van 30 seconden uitzenden tijdens de Super Bowl kost dit jaar daarom een slordige 5 miljoen dollar, enkele jaren terug was dat nog 2,5 miljoen dollar. 

Om die investeringskosten terug te winnen zetten veel adverteerders ook in op een tweede leven van het spotje, maar dan als viral. Naar jaarlijkse gewoonte zijn hiervan ook alweer een aantal voorbeelden uitgelekt.Daarin zijn alweer een aantal bekendheden te zien, zoals Amy Schumer en Paul Rud by Bud Light en Kevin Hart bij Hyundai.Heinz houdt het dan weer op een andere klassieker uit de spotjes rond het evenement, en pakt uit met honden.