Matthieu Libeert is een alumnus van de stilaan gerenommeerde opleiding industrieel productontwerpen aan Howest in Kortrijk. Een opleiding die niet alleen de creativiteit maar duidelijk ook het ondernemerschap stimuleert. “Er bestond bij mij geen twijfel dat ik op zelfstandige basis zou doen wat ik wilde en waar ik een passie voor voelde”, zegt Matthieu.
Deze passie zijn kunststoffen en vooral het veelzijdige composietmateriaal carbon. “Toen we daar tijdens de opleiding mee in contact kwamen, was ik er meteen door gefascineerd. Aan de hand van één mal kun je verschillende productietechnieken met verschillende materiaalsamenstellingen uitproberen. Na mijn studies ben ik nog even op school gebleven om mijn product op punt te stellen. In april 2015 ben ik dan gestart met MAT2, mijn eigen bedrijfje waarmee ik beschermingsmateriaal uit carbon maak voor sporters.”
Mond-tot-mondreclame en YouTube
Vooral de gepersonaliseerde scheenbeschermers uit carbon voor voetballers gaan vlot over de toonbank, allemaal door Matthieu Libeert met de hand vervaardigd in zijn atelier in Kortrijk. Carbon heeft als grote voordeel dat het niet alleen enorm sterk maar ook erg licht materiaal is. Vandaar dat het uitvoerig gebruikt wordt in de Formule 1, de fietsenbouw, lucht- en ruimtevaart, noem maar op.
“Mijn scheenbeschermers wegen de helft minder dan de bestaande uit kunststof”, legt Matthieu uit. “Dat ik nu in deze niche actief ben, is heel spontaan gegroeid. Ik speel zelf veldhockey en had mijn eigen scheenbeschermers uit carbon gemaakt. Nog voor ik met MAT2 was gestart, kwam ik in contact met kinesist Olivier Delie, die onder meer Kristof D’haene – toen voetballer bij Cercle Brugge, nu bij KV Kortrijk – onder zijn hoede had. Kristof was meteen geïnteresseerd in mijn scheenbeschermers, en zo ging de bal aan het rollen. Hij maakte er reclame mee op zijn Facebookpagina en bij zijn collega’s. Daar kwam enorm veel respons op. Op een bepaald moment speelde een groot deel van de Cercle Brugge-voetballers met mijn scheenbeschermers.”
Sindsdien krijgt Matthieu geregeld voetballers als Tuur Dierckx, Kristof D’haene en Jonas Heymans over de vloer. Binnenkort brengen ook Sven Kums, Brecht Dejaegere en Danijel Milicevic een bezoek aan zijn atelier. Voor de spelers van AA Gent werkte Matthieu bovendien samen met kunstenaar Dominique Lobbestael van Footballheroes. “Carbon is als een canvas waarop je je ook creatief kunt uitleven”, zegt Matthieu.
Ook zijn YouTube-kanaal, dat hij startte nog voor er van MAT2 sprake was, zorgde voor de nodige interesse. Matthieu heeft maar liefst tienduizend YouTube-abonnees, en de filmpjes waarin hij zijn productietechnieken maar ook zijn ‘mislukkingen’ uit de doeken doet, hebben inmiddels 1,6 miljoen views. “Ik post geen productvideo’s maar meer registraties van mijn ‘avonturen’ met dit wonderlijke materiaal”, zegt Matthieu. “Het is een kwestie van geven en nemen, want zo krijg ik van over de hele wereld ook waardevolle tips.”
>
>
>