Eurostadion dreigt Brusselse Ring te verstikken
Foto: Belga
Het geplande voetbalstadion aan de Brusselse Ring ligt steeds meer onder vuur. Een eerste milieurapport voorspelt een forse toename van de verkeersellende. Bovendien lijkt het onzeker of het stadion op tijd klaar zal zijn voor het EK 2020.

Op de huidige Parking C van de Heizelvlakte wil bouwonderneming Ghelamco een nieuw nationaal voetbalstadion optrekken, waar behalve de Rode Duivels ook RSC Anderlecht zijn thuiswedstrijden zal afwerken. Het is een prestigieus project van zestigduizend zitjes met daarnaast horeca, kantoren en ruimte voor socioculturele activiteiten. Maar het project komt meer en meer onder vuur te liggen. 

In het milieurapport krijgt de verkeersdrukte scores variërend van A tot F. Bij A valt nog vlot het gaspedaal in te drukken, bij F is een verkeersinfarct nabij. 

'F'

In de huidige situatie krijgt het meeste verkeer in de ochtendspits een score van C opgeplakt, een beperkte vertraging. De avondspits scoort slechter met een score tussen D en E.

Als het Eurostadion er bijkomt, voorspelt het project-MER een gemiddelde daling van de score voor het verkeer met één trapje. De aansluiting van de Romeinsesteenweg op de binnenring, zakt bijvoorbeeld van E naar F.  Wat we vandaag al als negatief ervaren, zal nog een stuk erger worden’, zegt Verstraete. In het document zelf valt te lezen dat er sprake is van een ‘beperkt negatief effect’. 

'Bij elke match miserie'

Die slechtere score houdt geen rekening met de matchen die in dat Eurostadion georganiseerd worden of met de bouw van Neo, een nieuwe wijk met een congrescentrum en winkels op de Heizel. ‘Bij elke match wordt het miserie. Komt daar ook nog een ander evenement bij, zoals een  beurs of een concert, dan is het totale stilstand’, waarschuwt Verstraete.

Philip Neyt van Ghelamco benadrukt dat het om een project-MER gaat, geen definitief document. ‘We moeten het document nog optimaliseren met de meest recente cijfers.’

‘De mobiliteit is essentieel voor ons. Wij zijn niet alleen bouwheer van het stadion, we zijn ook eigenaar, we hebben er geen belang bij dat de mensen lang in de file staan voor ze bij ons raken.’

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in