Volgende maand zal het Londense Tate Modern-museum voor het eerst een reeks foto’s afkomstig van het sociale medium Instragram naar buiten brengen als kunst. De foto’s komen van de account van de Argentijnse Amalia Ulman.
Op enkele maanden tijd schaarde Amalia Ulman, een Argentijnse vrouw, meer dan 50.000 volgens achter zich op Instagram. Niet zo vreemd, er zijn wel vaker jonge vrouwen die veel volgers vergaren met weinig onthullende foto’s van zichzelf in bed posten, van katjes die slapen onder een dekentje of van de ketting die ze die dag dragen. Wat maakt haar account dan zo bijzonder? Eigenlijk zette Ulman elke foto in scène.
Het begon allemaal in april van het jaar 2014. Toen postte de jonge artieste een foto waarop ‘Part I’ stond, met het onderschrift ‘Excellences & Perfections’. Velen gaven aan die foto leuk te vinden, maar niemand besefte dat het eigenlijk het begin was van een reeks kunstwerken.
‘Alles was in scène gezet. Ik heb een maand lang research gedaan. Er was een begin, een climax en een einde. Ik kleurde mijn haar, ik verandere mijn garderobe. Ik acteerde: dat was ik niet’, zegt ze in de Britse krant The Telegraph. Ze gaf zelfs foto’s vrij van een verzonnen borstvergroting, van haar valse drugsverslaving en het bijhorende afkickproces.
‘Het was meer dan satire. Ik wilde bewijzen dat vrouwelijkheid een constructie is en niet iets biologisch of inherent aan elke vrouw. Vrouwen begrepen mijn act sneller dan mannen. Het ging voornamelijk om toegeven dat er veel werk kruipt in het zijn van een vrouw en dat het niet iets natuurlijks is. Het is iets dat je leert’, klinkt het.
Dit jaar zullen enkele foto’s van Amalia’s ‘Excellences & Perfections’ worden tentoongesteld in twee kunstmusea in Londen: van 29 januari tot 15 mei in de Whitechapel Gallery onder de naam ‘Electronic Superhighway’ en van 18 februari tot 12 juni in het Tate Modern-museum onder de naam ‘Performing for the Camera’.