‘K3, stop met reclame maken voor ongezond eten’
Foto: Photo News

In Nederland heeft de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding een kaart gestuurd naar de nieuwe meisjes van K3 met de oproep om kinderen niet langer te verleiden tot ongezond eten.

Al jaren staan de afbeeldingen van de populaire meidengroep K3 op verpakkingen van koekjes, chips, ijs en snoep. ‘Allemaal producten met veel zout, suiker of vet’, zegt de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding. Daarom vraagt de Alliantie, die bestaat uit consumenten- en gezondheidsorganisaties, kinderartsen en wetenschappers, dat K3 het over een andere boeg gooit.

Goed moment’

Nu er een nieuwe K3 is, moeten alle producten waarop de oude K3 staat worden vervangen. ‘Dat is een goed moment voor de nieuwe K3 om te bepalen of ze hun talent en populariteit willen inzetten om iets nuttigs te doen, of om snoep en koek aan te prijzen’, zegt Bart Combée, directeur van de Nederlandse Consumentenbond en lid van de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding.

Volgens critici ontwikkelen kinderen door de reclames een voorkeur voor koekjes, frisdrank en snoep. Dat leidt tot overgewicht en daardoor kunnen allerhande problemen zoals hart- en vaatziekten, psychische problemen, gewrichtsproblemen en kanker ontstaan, zo waarschuwen artsen.

Uit onderzoek blijkt bovendien dat kinderen vanaf 18 maanden merken kunnen herkennen. Vanaf drie jaar ontwikkelen ze ook een voorkeur. ‘Ouders proberen hun kinderen gezond te laten eten, maar worden daarbij door dit soort producten in de weg gezeten.’

‘Beleid finetunen’

Het pleidooi lijkt niet in dovemansoren te vallen: volgens het Nederlandse AD gaat Studio 100 - het bedrijf dat achter K3 zit - kijken hoe het zijn beleid kan ‘finetunen in functie van veranderende inzichten op het vlak van voeding’. Volgens Studio 100 volgt het bedrijf altijd nauwgezet de richtlijnen van de overheid. Dat betekent niet dat alle verpakkingen met K3, Kabouter Plop of Mega Mindy binnenkort uit de rekken verdwijnen. ‘Er wordt over nagedacht en aan gewerkt.’

Niet alleen K3

De Alliantie richt zich overigens niet alleen tot K3. Het gaat ook om tekenfilmfiguren als Spongebob en Dora. Die zijn voor kinderen vaak een rolmodel’, aldus Combée. ‘We spreken bovendien ook de regelgever aan. We vinden dat de regels voor reclames veel strenger moeten worden.’