De modedetailhandel haalt voor een stuk opgelucht adem. Het eerste soldenweekend blijkt goed voor een omzetstijging van 5 procent tegenover het eerste weekend vorig jaar. Dat blijkt uit een rondvraag van NSZ bij 193 kleding- en schoenenwinkels.
Toch blijft NSZ voorzichtig voor de rest van deze wintersolden. ‘Een eerste soldenweekend in volle kerstvakantie staat sowieso garant voor het nodige succes. Vraag is nu of het succes aanhoudt. Daarvoor zouden enkele dagen met koud winterweer nodig zijn.’
De omzet van de modehandelaars ligt 5 procent hoger dan tijdens het eerste weekend van de wintersolden in 2015. ‘Een opsteker, maar zeker niet goed genoeg’, zo vat NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws de situatie samen.
Het najaar verliep immers teleurstellend voor de modedetailhandel. Gemiddeld daalde de omzet van kledingwinkels dit najaar met 7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Schoenenwinkels deden het iets beter, maar zagen hun omzet toch ook dalen met 4 procent.
7 procent collectie verkocht
Tijdens de eerste twee soldendagen werd meteen 7 procent van de volledige herfst- en wintercollectie verkocht. Normaal gezien gaan modehandelaars met 35 procent van de collectie de solden in. Door het slechte najaar lag er nu bij het begin van deze solden nog 40 procent van de collectie in de rekken.
NSZ hoopt dat de handelaars aan het einde van de solden met maximaal 15 procent onverkochte kledij en schoenen zitten. Dat is verre van evident, wetende dat tijdens een normale soldenperiode 20 procent van alle beschikbare artikels wordt verkocht.
Minder voorstanders van solden
Opvallend is wel, zo bleek uit datzelfde onderzoek, dat het aantal voorstanders van de solden in de sector de afgelopen vijf jaar wel is afgenomen. In 2010 waren 82 procent van de kleding- en schoenwinkels helemaal overtuigd van het nut van twee soldenperiodes per jaar. Nu is dat aantal gedaald tot 68 procent.