Vrouwen betalen systematisch meer voor dezelfde spullen dan mannen. Het vermoeden bestond al langer, maar een Amerikaanse studie brengt het fenomeen nu duidelijker in kaart.

De consumentendienst van de stad New York onderzocht 800 nagenoeg identieke producten die in een ‘mannelijke’ en ‘vrouwelijke’ versie verkocht werden.

De lijst met voorbeelden is eindeloos. Vrouwen betalen vaak de helft meer voor producten als shampoo, conditioner en gel. Een andere klassieker, de ‘vrouwelijke’ uitvoering van wegwerpscheermesjes, kostte gemiddeld 11 procent meer dan de ‘mannelijke’ tegenhangers. Terwijl er, afgezien van andere aroma’s of een likje – roze – verf, vaak geen kwaliteitsverschil is.

De verklaring is een complexe mix van winstbejag en gender politics, zo blijkt. Nogal wat bedrijven gaan ervan uit dat vrouwelijke klanten bereid zijn om aan dergelijke producten meer geld uit te geven dan mannen. Voor andere producten is de mannenversie als standaard gaan gelden, en wordt de vrouwenversie als ‘speciaal’ gezien.