Mobiliteitsorganisatie VAB heeft berekend dat rijden met een nieuwe dieselwagen gemiddeld 2.000 euro meer zal kosten. De kost stijgt door de hogere belastingen op dieselauto’s en de accijnzen op brandstof. De ingreep zal de consument echter niet naar een groenere auto sturen, vreest VAB. Het zal vooral de hogere kostprijs aan de pomp zijn die de dieselrijder verder zal ontmoedigen.

Dieselwagens vervuilen meer dan benzinewagens, dus wil de Vlaamse overheid vanaf 1 januari de verkeersbelasting en de verkeerstaks laten stijgen. De milieuvriendelijkere benzinewagen krijgen dan weer een korting. 'Een gemiddeld gezin verandert om de acht jaar van wagen. Door de nieuwe autofiscaliteit zal de eigenaar van een dieselwagen in die periode gemiddeld 2.000 euro meer betalen. Dat terwijl de benzinerijder een korting heeft van 1.000 euro, toch een heel groot verschil', aldus VAB-woordvoerder Maarten Matienko.

Daarnaast stijgt de prijs van diesel aan de pomp, terwijl die van benzine daalt. 'Volgens onze simulatie zou diesel 4 eurocent per liter duurder worden dan benzine. Dat komt door de hogere productieprijs van diesel (+2,3 eurocent), het accijnssurplus (+0,9 eurocent) en de btw (21). Door de accijnsverhoging zal in 2018 de gemiddelde dieselrijder voor elke schijf van 10.000 kilometer jaarlijks een meerprijs van 98 euro betalen. Het is dan ook de pompprijs die het dieselrijden uiteindelijk zal ontmoedigen.'

'Ordinaire belastingverhoging'

Uit de bevraging van VAB bij meer dan 2.000 automobilisten, blijkt dat er veel onwetenheid en bezorgheid heerst. Bovendien wordt de hervorming van de autofiscaliteit verkocht onder een misleidende titel, vindt VAB. 'Een zinvolle ‘groene’ autofiscaliteit is er een waar je door je milieuvriendelijke keuze extra kosten vermijdt. Voorwaarde is wel dat je goed geïnformeerd bent op het moment van de aankoop. Dit is met deze hervorming alvast onvoldoende het geval.'

'De hervorming van de autofiscaliteit is niet transparant, coherent of communiceerbaar. Daardoor zal ze een beperkt ecologisch effect hebben, en lijkt het eerder op een ordinaire belastingverhoging. Bovendien zijn de tariefverschillen tussen de diesel- en benzinerijders op termijn te klein, waardoor er bij de gebruiker geen mentaliteitswijziging zal optreden. Er zitten ook onverklaarbare tegenstrijdigheden in. Terwijl de hervorming mensen ontmoedigt om te investeren in recente, minder vervuilende dieselwagens, beloont de jaarlijkse verkeersbelasting de kopers van jonge dieselwagens', besluit Matienko.