VRT ontloopt sanctie voor kinderporno in Journaal
Archiefbeeld van Het Journaal op VRT. Foto: belga

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) oordeelt dat de VRT het Mediadecreet heeft geschonden door kinderporno te tonen in het 6 uur Journaal van 14 oktober. Maar de openbare omroep krijgt geen sanctie.

In Het Journaal van 18 uur op woensdag 14 oktober zat een nieuwsitem over een gerechtelijk onderzoek naar een Belgische kinderpornowebsite. Tijdens dat item werden expliciete kinderpornobeelden getoond die niet waren geblurd. ‘Een vergissing’, reageerde hoofdredacteur Björn Soenens. Maar de Vlaamse Regulator voor de Media startte toch een onderzoek. En vandaag heeft de VRM zijn beslissing bekend gemaakt.

De VRM besluit dat de VRT de bepalingen van artikel 42 van het Mediadecreet heeft geschonden omdat het journaal ‘ongecodeerd’ (niet geblurd, red.) en zonder voorafgaande waarschuwing is uitgezonden om 18 uur. Op dat vroege uitzenduur kunnen ook minderjarigen meekijken en die expliciet beelden kunnen hen schade berokkenen.

Maar omdat de VRT onmiddellijk heeft toegegeven dat het om een vergissing ging en haar excuses heeft aangeboden. En omdat de zender de beelden heeft verwijderd van de website, heeft de VRM beslist om geen sanctie op te leggen.

Wel nog klacht bij politie

De zaak is hiermee niet afgesloten voor de VRT want Child Focus, de stichting voor vermiste en seksueel uitgebuite kinderen, heeft na de uitzending ook een klacht ingediend bij de lokale politie van Brussel. 'En die klacht is nog lopende', bevestigt algemeen directeur Heidi De Pauw.

En deze uitspraak van de VRM brengt Child Focus niet op andere gedachten. 'Het is de plicht en de missie van Child Focus om op te treden in het belang van slachtoffers', aldus De Pauw. 'Daarom kunnen we niet tolereren dat dergelijke beelden worden verspreid.'

'En wij beseffen natuurlijk dat het om een fout ging, maar onze klacht is dan ook niet tegen de VRT persoonlijk, maar het is een klacht voor het verspreiden van beelden van kindermisbruik.'