De opmars van halal cosmetica
Foto: istock

Halal cosmetica zit in de lift. Zeker in Europa, waar de vraag een snelle stijging kent, is er groot potentieel voor nieuwe producten. Maar is er ook ruimte voor dergelijke producten in België? Abdelwahid Afennas, wiens werkgever halal cosmetica aanbiedt bij ons, geeft een woordje uitleg.

‘Halal’ wordt gedefinieerd als ‘toegelaten volgens de islamitische regels’ en hoewel de meeste mensen het meteen zouden associëren met voeding, is de halal consumentenmarkt veel breder dan dat.

‘Halal cosmetica verwijst dan ook naar het feit dat de gebruikte ingrediënten toegelaten zijn volgens de islamitische regels, maar ook de manier waarop de producten worden gemaakt is van belang. Zo moeten de producten diervriendelijk zijn en mogen ze niet getest worden op dieren. De ingrediënten mogen niet van bepaalde dieren (zoals onder andere varkens) afkomstig zijn en mogen bij gebruik ook niet schadelijk zijn voor de mens’, aldus Abdelwahid Afennas is sales & marketing director bij het bedrijf PixiMundo.com, dat halal cosmetica in België aanbiedt.

Bewust consumeren

De opmars van halal cosmetica kan voor een deel verklaard worden door de groeiende moslimbevolking, maar de producten vallen bij een ruimere groep in de smaak.

‘De interesse voor halal producten is in lijn met de algemene trend waarbij consumenten meer en meer bewust beginnen te consumeren, net zoals bij bio of fairtrade producten, wordt de aankoopbeslissing gedreven door een set van persoonlijke principes en normen’, verklaart Afennas. Hoewel de interesse vandaag voornamelijk uit de hoek van moslima’s komt, kan een ethisch en diervriendelijk productieproces ook voor anderen een trigger zijn.

Voorlopig blijft halal cosmetica vooral een internationale trend. In België zijn er weinig bedrijven die zich hiermee bezighouden. Volgens Afennas wagen grote internationale merken echter wel de sprong.

‘In België is die markt inderdaad nog in een embryonale fase, er zijn geen exacte cijfers beschikbaar over de consumptie van halal cosmetica. De globale markt van halal cosmetica bedraagt zo’n 23 miljard euro. Steeds meer grote namen zoals AVON, L’Oreal en Colgate-Palmolive houden zich bezig met de productie en verkoop hiervan. Unilever bekijkt momenteel de optie om hun aanbod aan halal schoonheidsproducten te verruimen. In België is PixiMundo.com een van de eerste online aanbieders van halal cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten.’

Experimenteren

Afennas ziet de toekomst voor de Belgische halal cosmeticamarkt echter rooskleurig in.

‘Jonge moslima’s combineren de regels van hun religie met fashion en experimenteren ook met cosmetica, huid- en haarverzorgingsproducten. Deze groep wordt onderschat, maar zij hebben vaak een sterke koopkracht. Zij hebben nu een budget dat ze momenteel uitgeven aan andere winkels en merken, maar we merken een sterke vraag voor producten die in lijn zijn met hun eigen geloof.’