Lobby voor de herinvoering van nachttreinen. En probeer vliegtuigreizen te vermijden.
Foto: Belga
U wil met de nachttrein naar Barcelona? Helaas. Hoewel de trein een ecologisch alternatief kan zijn voor het vliegtuig, is de nachttrein zo goed als volledig verdwenen in Europa.

Van 18 december tot 19 maart 2016 kan u met een nachttrein van Brussel naar Oostenrijkse skigebieden reizen. En dat is het. Andere nachttreinen vertrekken al sinds 2003 niet meer uit Brussel. Ook elders in Europa is de nachttrein nagenoeg verdwenen. Alleen vanuit Parijs rijdt sinds 2012 een privaat uitgebate, nieuwe nachttrein naar Milaan en Venetië. En de Duitse Bahn baat de City Night Line uit: elf verbindingen tussen Duitse steden en ook Venetië, Zürich, Praag, Milaan en Roma. Ook dit netwerk wordt afgebouwd.

In theorie zou een nachtelijke hogesnelheidstrein een alternatief voor het vliegtuig kunnen zijn over afstanden tussen achthonderd en twaalfhonderd kilometer, zoals de HST dat nu al overdag is voor afstanden tot 600 à 700 kilometer. Zeker omdat de spoorbreedte voor HST-treinen tussen bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje is geharmoniseerd. Wie 's nachts met de trein reist, spaart in alle comfort een hotelovernachting uit.

In de praktijk kunnen treinen echter niet concurreren met het vliegtuig. Ten eerste moeten de exploitanten van treinen heffingen betalen aan de uitbater van de spoorweginfrastructuur, de zogenaamde rijpadkosten. Omdat een nachttrein verschillende landen doorkruist, lopen die kosten hoog op. Dat is onder meer een gevolg van de door Europa opgelegde liberalisering van het spoorverkeer en de verplichte splitsing van spoorinfrastructuur en treinexploitatie.

Vluchten, daarentegen, zakten dankzij de liberalisering fors in prijs. Ze kunnen echter maar zo goedkoop worden aangeboden, omdat op de kerosine geen btw of accijnzen worden geheven. Nochtans is een vliegtuigreis zeven tot tien keer meer belastend voor het milieu dan een treinreis. Een reis Brussel-Barcelona kost per trein 15 Kg CO2 per reiziger. Met het vliegtuig is dat 102 kilogram.

Bereken uw eigen CO2-uitstoot op reis:

www.co2logic.com

www.ecopassenger.org

Compenseer uw CO2-uitstoot:

www.treecological.be