Las enkele dagen zonder vlees in
Foto: Dorien Knockaert
Als u één ding wilt veranderen om uw dieet duurzamer te maken, focus dan op plantaardiger eten. Door minder vlees en zuivelproducten te verbruiken, kunnen we ons aandeel in milieuvervuiling en biodiversiteitsverlies substantieel verkleinen, en ook onze invloed op het klimaat.

Van alle broeikasgassen die door menselijk toedoen in de atmosfeer belanden, komt volgens de Wereldvoedselorganisatie liefst 14,5 procent uit veeteelt. Het wereldnieuws is niet hoopgevend: waar de levensstandaard stijgt, stijgt ook de consumptie van dierlijke voeding. Zet de huidige trend zich door, dan veroorzaakt de wereldwijde landbouw in 2050 nog ruim tachtig procent meer broeikasgasuitstoot dan in 2009, zo berekenden David Tilman en Michael Clark in Nature, 2014. Maar als we allemaal vegetarisch zouden eten, dan zou de uitstoot van voedselproductie sterk kunnen afnemen tegen 2050, zelfs bij de verwachte bevolkingstoename

Minder vlees en zuivel eten kan tegelijk een manier zijn om gezonder en meer gevarieerd te eten – uit onderzoek blijkt dat vegetariërs doorgaans minder welvaartziekten hebben. Schrikt de grote oversteek naar een vegetarisch dieet u af, dan zijn er tal van plezierige tussenstappen. Begin met een wekelijkse veggiedag, doe in de vastentijd mee aan Dagen Zonder Vlees. Word middagveganist, weekdagvegetariër of voorkeurvegetariër. Het aantal vegetarische kookboeken en websites dat u daarbij kan begeleiden, is niet meer bij te houden, en ook het receptenarchief van De Standaard Magazine is grotendeels vlees- en visloos. Wie zich in alle luxe wil laten initiëren, kan ook een beroep doen op Smartmat of Hello Fresh, die u vegetarische weekpakketten mét recepten kunnen bezorgen. En u bent vertrokken.

Ook vegetarisch uit eten gaan is de jongste jaren veel minder gecompliceerd geworden. De meeste eetplekken bieden een vegetarische optie aan, en ook al is die vaak voorspelbaar – groentelasagne, tomaat-mozzarella of een salade met geitenkaas – ze smaakt ook vaak goed. In duurdere restaurants en brasseries is de kaart beperkt, maar stelt de kok zich doorgaans flexibel op: wilt u vegetarisch eten, vraag het dan gewoon. Toprestaurants als Hof Van Cleve, 't Zilte of Graanmarkt 13 bieden expliciet menu's zonder vlees of vis aan. Die zijn niet goedkoper, maar wel bijzonder lekker en verrassend licht.

Houd er rekening mee dat vegetarisch eten in Franstalig België iets minder mainstream is. Daar is een Italiaans of Indiaas restaurant een veilige keuze.

Wie graag vegetarisch eet op restaurant, kan zich onder meer laten leiden door De Groene Gault & Millau, die adressen bundelt waar groenten en gezonde voeding hoog in het vaandel gedragen worden. Ook de vegetarische organisatie Eva heeft een uitgebreide adressensite.

Wilt u weten waar onze culinair journalist Dorien Knockaert graag vegetarisch eet, neem dan een kijkje op Jonge Sla.