Waarom geen auto delen?
Foto: *
Autodelen is een interessant alternatief voor wie weinig de auto gebruikt, of de aankoop van een dure tweede wagen wil vermijden. Tegen 2020 moet Vlaanderen 100.000 autodelers tellen, hoopt de koepelorganisatie autodelen.net. Zeker in steden zit autodelen in de lift. Ook autoconstructeurs als BMW en Opel betreden de markt.

15.000 autodelers telt Vlaanderen op dit moment, en zo'n 1200 gedeelde wagens, maar tegen 2020 hoopt de koepelorganisatie autodelen.net dat aantal gebruikers op te trekken tot 100.000. Autodelen zit immers in de lift. Met dank aan de files, aan het nijpend gebrek aan parkeerplaatsen in de stad, maar vooral aan de snelle ontwikkeling van apps en technologie. Want waarom zouden we wel een appartement delen via Airbnb, maar niet onze auto via Tapazz.com of CarAmigo.be, in samenwerking met Touring.

In grote lijnen bestaan er twee systemen van autodelen. Een groep vrienden, buren of kennissen kunnen eigen wagens of een in groep aangekocht voertuig delen. Autodelen.net zorgt daarbij voor eenvoudige software, expertise, verzekering en andere omkadering. Een vierhonderdtal zulke gesloten, kosten delende groepen telt Vlaanderen inmiddels.

Bekender is het open model van Cambio.be, een NV die over heel België zo'n 750 auto's ter beschikking stelt, waarvan 340 in Vlaanderen. Wie lid is, kan voor een vast maandelijks bedrag en een bijkomende vergoeding per uur en kilometer de auto huren. Reservatie en gebruik gebeurt volledig elektronisch. Ook Cambio heeft de wind in de zeilen, met een jaarlijkse groei van zo'n 30 procent.

Cambio kreeg inmiddels navolging. Bolides.be stelt een vijftiental Audi A1's ter beschikking in Antwerpen. Bolides volgt de vraag. Geïnteresseerden kunnen op een kaartje een vlag planten waar ze wonen. Wanneer in een bepaald stadsdeel voldoende vlaggetjes staan, plaatst Bolides.be een Audi. Reservatie, gebruik en afrekening gebeuren volledig digitaal.

Partago.be is dan weer een Gentse coöperatieve die tegen 2018 dertig elektrische auto's onder haar leden wil delen.

Interessant is dat ook grote autoconstructeurs het autodelen ontdekken. Zo heeft BMW in enkele grote Europese steden DriveOne lopen, onder het motto 'Better than owning a car.' Wie lid is, vindt met de smartphone de dichtstbijzijnde beschikbare BMW of Mini, kan die met zijn telefoon openen en starten, en mag de auto achterlaten waar hij wil. In Berlijn zijn 1040 voertuigen beschikbaar, in Hamburg 530 en in Londen 270,  waaronder de elektrische BMWi3. Een prijsvoorbeeld: 29 euro voor drie uur, of 135 euro voor 500 minuten, brandstof en parkeerkosten inbegrepen.

Opel heeft in Duitsland een gelijkaardig project lopen, CarUnity, en Ford test in de VS een pilootproject uit, waarbij eigenaars hun nieuwe Ford auto kunnen delen om een deel van hun investering terug te verdienen. De software die het delen mogelijk moet maken, is al bij voorbaat in de wagens ingebouwd. Ook Audi heeft proefprojecten voor autodelen lopen. De constructeurs beseffen dat ze in een krimpende automarkt de trein van de deeleconomie niet mogen missen.

Een derde systeem bestaat uit peer to peer platformen zoals Airbnb, maar dan voor auto's. CarAmigo telt al 360 auto's, Tapazz 120. Maar het Franse Drivy heeft er 30.000 aangesloten. Het peer to peer autodelen wacht waarschijnlijk dezelfde toekomst als het peer to peer delen van vakantiewoningen. Het aantal platformen schiet als paddenstoelen uit de grond, maar nu al is een proces van overnames en consolidatie in de maak. Veel kans dat het kapitaal binnenkort naar de meest succesvolle toepassing vloeit, en de winnaar over de hele wereld zijn systeem voor autodelen uitrolt.

www.autodelen.net