Goed slapen kan een lange reis zijn
Foto: Kit (Flickr)
Om beter te slapen kan één tip goed helpen, maar vaker zoeken we naar een combinatie van technische hulpjes en een andere levenshouding. Want slaap raakt aan alles en vaak dieper dan we denken.

De voorbije maanden bereikten me vele mails van mensen die vertelden over hun slaapproblemen. Dat was ook de bedoeling en het was fijn om behalve bedankjes en kritische opmerkingen ook tips te krijgen over wat mensen zoal ervaren in hun zoektocht naar een betere slaap.

Vorige week was er een hele fijne mail. Iemand beschreef alle middelen die ze aangewend had om een beter slaappatroon te vinden en los te komen uit een negatieve spiraal. Het was een behoorlijk lange zoektocht geweest. Eerst leerde ze zichzelf een aantal technieken aan, met nadruk op voldoende lichaamsbeweging elke dag, en enkele houdingen zoals de zogenaamde 'bedrestrictie' (het bed dient enkel voor slaap en seks).

Ik kan niet zeggen dat ik die houding tot dusver zelf zorgvuldig opgebracht heb. Voldoende beweging spoort niet steeds met deze job, die zich tezeer afspeelt achter de computer. Ik parkeer steeds verder van mijn bestemming af, neem steeds meer de fiets, ben weer aan de fitness, maar elke dag bots ik op het gevecht om tijd waar iedereen mee kampt. Bedrestrictie lukt redelijk, maar tijdig opstaan is moeilijk wanneer het 's nachts misliep. Ik kan niet zeggen dat ik nu regelmatig goed slaap.

De tien slaaptips die u vandaag in dS Magazine vindt, geven u de gelegenheid uzelf te bevragen, zo u dat nodig vindt voor uw slaap. Maar ik citeer mijn vriendelijke briefschrijfster: 'Geef jezelf de tijd en doe het stapje per stapje. Kijk wat er voor je werkt.' Juist: je lost je probleem niet op met één slaaptip. Heel vaak is het een combinatie van factoren. En de vijfde tip, het ontspannen van lichaam en geest, is dat zeker.

Op zoek naar evenwicht

In haar mail vertelt de dame dat ze, nadat ze haar technieken aangeleerd had, op zoek ging naar evenwicht. Ze heeft het over trainingen die ze volgde in loslaten, stressbeheersing, mindfulness, zelfcompassie, acceptance and commitment therapy, enzovoort. 'Je zal zien: op een bepaald moment vallen alle blokjes op zijn plaats. Je wordt rustiger en bewuster, alles voelt heel natuurlijk aan.'

Hoe belangrijk evenwicht kan zijn, blijkt uit de twee getuigenissen die u vandaag kan lezen in dS Weekblad. Daarin vertellen respectievelijk een jonge Afghaan en Guineër over hun traject naar Europa, weg van hun negatieve spiraal. Aan beweging ontbrak het hen geenszins, maar  in hun hoofden is geen plaats meer. 'Alles, alles kapot', zei een van hen me in het beetje Nederlands dat hij al geleerd had. Slapen? Vier uur, en veel nachtmerries.

Hun aangrijpende verhalen bevestigen nog maar eens hoe fragiel onze slaap is. Hoe snel een bioritme verstoord kan raken, hoe ongenadig een te hoge staat van alertheid 's nachts de slaap komt verstoren, hoe nodig het is om rust te vinden en hoe belangrijk het is psychische hulpverlening aan te bieden aan die mensen die je verwelkomt in je land, om hen een betere kans te geven op integratie.

Wat is de beste slaaptip die u ooit kreeg?

Deel uw ervaringen hieronder