Balenciaga-ontwerper: ‘Probeer niet om grenzen te verleggen’
Foto: twitter/balenciaga

Hoewel hij met zijn aanstelling als creatief directeur van Balenciaga zelf nog een tandje zal moeten bijsteken, stelt ook Vetements-ontwerper Demna Gvasalia zich vragen bij het modesysteem en de overvloed aan collecties. ‘Er wordt ook veel geld verspild.’

Demna Gvasalia wordt een naam om te onthouden. De voorbije seizoenen was zijn label Vetements een van de hypes in Parijs, en vorige maand werd hij aangesteld als creatief directeur van modehuis Balenciaga, als opvolger van Alexander Wang.

Women’s Wear Daily kon de oud-student van de Antwerpse Modeacademie strikken voor een interview, waarin de 34-jarige Gvasalia uitlegt hoe hij over mode denkt. ‘Mode creëerde vroeger een droom: het liet mensen dromen van een geweldige jurk die ze waarschijnlijk toch nooit zouden dragen. Voor mij is mode iets praktisch. Gemaakt om gedragen te worden en niet zozeer om iets te veranderen, anders ben je een kunstenaar.’

‘Het idee met Vetements was om een collectie te maken waarbij het product centraal staat. We selecteren wat we mooi vinden en kijken daarna hoe we het kunnen aanpassen zodat het nieuw of begeerlijk wordt. We proberen de grenzen van de mode niet te verleggen, maar maken kleding die mensen willen hebben.’

Kleding binnenstebuiten keren

De Georgische ontwerper werkte tussen 2009 en 2013 voor Maison Margiela en modejournalisten trekken dan ook vaak parallellen tussen zijn werk voor Vetements en het Margiela-dna. Voor Gvasalia zelf draait het om eenzelfde aanpak: ‘ik heb daar geleerd om eens je verliefd bent op kleding, ze daarna binnenstebuiten te keren om te zien hoe ze gemaakt worden, en je zo te laten inspireren om nieuwe stukken te maken.’

Er wordt dan ook vol verwachting uitgekeken naar zijn eerste collectie voor Balenciaga, die in maart wordt voorgesteld, en of hij daarvoor dezelfde conceptuele weg zal opgaan. Extra werk ook voor Gvasalia, die toch ook zijn twijfels heeft over het huidige modesysteem en de overvloed aan collecties.

‘Ik ben niet zeker of de markt al die kleren ook vraagt. We leveren winterkleren in juli, dat is gewoon niet logisch. Soms is het zo verwarrend dat ik meen dat we een nieuw mechanisme of systeem moeten vinden, want zo wordt er ook veel geld verspild, op ontwikkeling, en het verkopen van zaken die we niet echt nodig hebben.’

Lees het volledige artikel op de website van Women’s Wear Daily.