'Vraag kinderen niet om hun bord leeg te eten'
Foto: Wiesje Peels/Hollandse Hoogte

Eén op de zeven kinderen en bijna één op de vijf jongeren in ons land is te zwaar. Jonge kinderen scoren goed op het vlak van gezonde eetgewoonten, maar laten die snel varen tijdens hun tienerjaren, zo blijkt uit de Voedselconsumptiepeiling.

De Voedselconsumptiepeiling 2014-2015 verzamelde voor het eerst in België specifieke cijfers over kinderen en adolescenten, om op basis daarvan aangepaste preventieve maatregelen te kunnen opstellen indien nodig.

De onderzoekers ondervroegen 1.000 kinderen (vanaf drie jaar) en 1.000 jongeren (tussen tien en zeventien jaar). Bij de kinderen is gemiddeld zo’n vijftien procent te zwaar (één op zeven), bij jongeren vanaf tien jaar is dat achttien procent (één op vijf).

Het rapport wijst uit dat jonge kinderen vaak het best scoren op het vlak van gezonde eetgewoonten, maar ook dat ze dat snel ‘afleren’ tijdens hun tienerjaren. Zo ligt het percentage regelmatige ontbijters (minstens vijf keer per week) het hoogst bij kinderen van drie tot negen jaar (90 procent), maar neemt het daarna af tot een dieptepunt in de categorie veertien tot zeventien jaar (67 procent) om op latere leeftijd weer wat te stijgen.

Kinderen van drie tot negen jaar nemen ook het vaakst een tienuurtje (80 procent), terwijl dat percentage afneemt bij de categorie tien tot zeventien jaar en het laagst is bij jongvolwassenen (27 procent). Een soortgelijke trend valt vast te stellen voor het vieruurtje in de namiddag.

Positief is dat de meerderheid van de kinderen aangeeft vrije toegang tot fruit te hebben, terwijl andere (minder gezonde) tussendoortjes maar door één derde van de kinderen vrij kunnen worden genomen. De helft van de kinderen kan over het algemeen wel kiezen wat voor soort voeding ze willen en drie vierde kan ook de hoeveelheid voeding die ze consumeren kiezen.

‘Vraag kinderen niet om hun bord leeg te eten’

Het rapport heeft enkele aanbevelingen voor ouders om een gezond eetpatroon bij hun kinderen te bevorderen. Zo is het belangrijk om de kinderen te betrekken bij het klaarmaken van de maaltijden en het boodschappen doen, geregeld samen te eten en niet te vaak voor de televisie te eten. Daarnaast kunnen ouders hun kinderen zelf laten bepalen wanneer ze honger hebben en wanneer ze genoeg hebben.

‘Ouders moeten proberen om een gulden middenweg te vinden’, zegt dokter Karin De Ridder van het WIV aan de VRT-website deredactie.be. ‘Ze kunnen hun kinderen beter geen vrije toegang geven tot koekjes en snoep, maar ze moeten hen ook niet verplichten om absoluut hun bord leeg te eten, ook als ze geen honger hebben.’

Volgens Tanja Callewaert van de de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten is het belangrijkste om structuur te brengen in het voedingspatroon van kinderen.

‘Standaard een ontbijt, een middagmaal en een avondmaal. Een vers gekookt avondmaal samengesteld uit aardappelen, groenten en vlees, boterhammen ‘s middags en ‘s ochtends: het is heel simpel, als er maar op een normale manier gegeten wordt, dat is meestal al gezond genoeg’, zei ze vanmorgen op Radio 1.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig