Waarheen nu met Facebook?
Deze waarschuwing alleen volstaat niet. Er moet expliciet toestemming gevraagd worden. Foto: rr

Ook al kondigde Facebook gisteren aan dat het in beroep zou gaan tegen de privacyveroordeling door een Brusselse rechter, het zal wel degelijk veranderingen moeten doorvoeren. Hoe de sociale netwerksite dat plant de doen, is nog onduidelijk, maar daags na de uitspraak was er alvast overleg met de Privacycommissie.

Mensen die géén Facebookaccount hebben, maar op een webpagina terechtkomen waar Facebook mee ‘samenwerkt’ (als er bijvoorbeeld een like-knop op staat, red.), krijgen van Facebook een ‘Datr’-cookie op hun computer geplaatst. Facebook zorgde voor een waarschuwing over deze cookie, maar voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg volstond dat niet. Want wat je ook deed, de cookie kreeg je altijd.

Facebook zal surfers voortaan expliciet om toestemming moet vragen om de ‘Datr’ te plaatsen, ook al kondigde het bedrijf meteen na de uitspraak aan dat het in beroep zou gaan. Dat beroep werkt immers niet opschortend, waardoor een klok van 48 uur zal beginnen tikken van zodra het vonnis aan de sociale netwerksite betekend wordt. Omdat het vonnis evenwel nog vertaald moet worden en er nog administratieve formaliteiten te regelen vallen, is nog niet meteen duidelijk wanneer dat zal zijn.

Overleg

De vraag is echter of Facebook zomaar zal inbinden. In een eerste reactie klonk het al dat men er alles aan wil doen ‘om te bekomen dat de toegang van mensen in België tot Facebook zo weinig mogelijk wordt verstoord’. Bovendien is een dwangsom van 250.000 euro geen al te grote zorg voor een bedrijf met een jaaromzet van zo’n 12 miljard.

Toch lijkt het erop dat Facebook niet veel keuze heeft en zich uiteindelijk toch zal moeten schikken naar de Belgische privacywet, al is het voorlopig nog raden naar hoe de site dat uiteindelijk zal doen. Daags na de uitspraak overlegden de advocaten van Facebook en van de Privacycommissie alvast met elkaar.

De vraag is wat er na dit overleg zal gebeuren. Dat zal volgens mij vooral symbolisch belangrijk zijn. Hoe groot wordt de wijziging in de manier waarop de cookie wordt geplaatst? Gaat het om een kleine symbolische wijziging, bijvoorbeeld een iets meer nadrukkelijke pop-up in een groter font? Of een fundamentele verandering, waardoor die cookie in de praktijk niet meer op pc's van niet-gebruikers terechtkomt?
Dominique Deckmyn
Mediaredacteur De Standaard
 

Bovendien zal het niet alleen volstaan om voortaan toestemming te vragen voor nieuw te plaatsen ‘Datr’-cookies. Ook de voorheen - onterecht - geplaatste exemplaren zullen van de computers verwijderd moeten worden. Volgens privacyspecialist Günes Acar van de KU Leuven is dat evenwel gemakkelijk te realiseren. ‘De reeds geplaatste cookies kunnen bij uw eerstvolgende bezoek aan Facebook of een pagina met een Facebookplugin overschreven worden met een leeg exemplaar’, klinkt het. ‘Of de cookie kan vervangen worden door een ander exemplaar met een vervaldatum in het verleden.’

Buitenland

Een van de belangrijke vragen die in de nasleep van dit dossier zullen opborrelen, is hoe het moet met Facebook in het buitenland, waar het bedrijf eenzelfde werkwijze hanteert. De Belgische Privacycommissie overlegt namelijk later deze maand via de ‘Groep 29’ met vertegenwoordigers van de privacycommissies van de 28 EU-lidstaten. Daar zullen de conclusies van dit Belgisch precedent voorgelegd worden, waarna elk land voor zich zal kunnen uitmaken of het verdere stappen onderneemt. De zaak wordt in internationale media alvast gretig opgepikt.

Daarnaast zal de Privacycommissie zich ook dit moeten afvragen: als Facebook geen cookies mag plaatsen op de website van mensen die er geen account hebben, geldt dat dan voor iedereen? Ook is het nog maar de vraag of onze privacy door dit alles daadwerkelijk beter wordt beveiligd. Indirect alvast wel: het signaal is gestuurd dat de cookiewet voortaan heel streng moet worden gevolgd in België.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig