De productieplanning, de lancering van nieuwe collecties en de duur van de koopjesperiode, allemaal ondergaan ze de invloed van de klimaatverandering. Hoe gaan kledingmerken daarmee om?

Lentes zonder bloesems, hittegolven van de lente tot de herfst en winters die je niet meer van de kou doen rillen: de klassieke uitroep ‘Ik heb niets om aan te trekken!’ krijgt een andere betekenis nu het weerbericht steeds verwarrender wordt. Zal het vandaag warm worden, of koud, of allebei?

Dat het klimaat verandert, is vandaag een tastbare realiteit. Terwijl tien jaar geleden de maand september in Argentinië de lente inluidde, was september 2015 vooral gul met regenbuien, windvlagen en temperaturen onder de twintig graden. Boetieks pakken uit met de splinternieuwe zomercollectie, maar hun vitrines kunnen op weinig belangstelling rekenen.

‘Jaar na jaar brengt de kledingsector minder overjassen uit, en ze zijn dan ook nog eens minder dik en minder talrijk’, geeft Dolores Chaves van het merk Penguin toe. ‘Als we in september de zomercollectie lanceren (de Argentijnse zomer duurt van december tot maart, red.), zit daar gegarandeerd nog een overjas bij; de badkledij stellen we uit tot later. En wanneer de herfst en de winter aanbreken, zijn er nog mensen die T-shirts en bermuda’s willen kopen.’

Gustavo Gaudi van het merk Koxis beaamt: ‘Een herfstmaand als mei haalt nog 25 graden, en dan koopt niemand wollen kleding. De koopjes van juni lopen daardoor uit tot in augustus, en op zijn beurt verschuift het nieuwe modeseizoen naar september. Dat betekent een fundamentele verandering in de planning van de productie.’

Bermuda met rijglaarzen

Om die nieuwe weersomstandigheden het hoofd te bieden, halen kledingproducenten al hun vindingrijkheid uit de kast. ‘In Bolivia verkopen we een twee-in-één-jas: al naargelang de temperatuur kun je hem dubbel dragen of in de lichtere versies,’ zegt ontwerper Gustavo Samuelian. Het Argentijnse merk Garçon Garcia kiest dan weer ‘voor meer variëteiten van sweaters, hoodies en T-shirts met lange mouwen, die je in lagen op elkaar kunt dragen, met eventueel er een jasje of een dikkere jas erbovenop’’ zegt Claudio Zafarini, de creatief directeur van het merk

Terwijl sommige merken zich noodgedwongen aanpassen, zien andere, kleinere bedrijven hun kans schoon om een radicaal ander pad te bewandelen. Buró de Creación maakt bottines die je het hele jaar door kunt dragen. ‘Mijn idee van een bottine is dat ze even makkelijk als een pantoffel moet zijn’, zegt Esteban Fernández, de bedrijfsleider. ‘In het buitenland zie ik wel eens kerels met een bermuda en rijglaarzen in volle zomer, net zoals je bij ons meisjes ziet met laarzen en een minirok.’’

Hij legt uit dat de uitdaging er vooral in bestaat om makkelijk schoeisel te maken. ‘Mijn doelgroep bestaat uit mensen die zelf hun stijl kiezen, niet degenen die slaafs de mode achternalopen.’

Dalende verkoop

Dat de verkoop daalt, daar zijn alle gesprekspartners het over eens, al zijn er verschillen naargelang het product, de modegevoeligheid ervan, en of het voor mannen of vrouwen is bestemd. ‘Jeans verkopen het hele jaar door, daar zien we praktisch geen veranderingen,’ zegt Ariana Said van Riffle. ‘Maar kleren zijn duur; zolang het niet koud wordt, verkoopt warme kleding voor geen meter. Samuelian bevestigt: ‘De klimaatverandering heeft ook op koopgedrag invloed. Onze klanten hébben al sweaters, hemden, enzovoort. Ze kopen er pas nieuwe als ze die echt nodig hebben’

Wat het allemaal nog complexer maakt is de inherente gretigheid van de mode, zowel bij klanten als bij verkopers. ‘Vooral vrouwelijke merken willen absoluut hun concurrenten voor zijn’, zegt Dolores Chaves. Daardoor brengen sommige fabrikanten warme kleren op de markt in hartje zomer en bikini’s in het putje van de winter. ‘In het algemeen loopt men zo’n zestig dagen voor op de feitelijke start van de seizoenen.’

Iedereen is het erover eens dat alle collecties lijken op te schuiven naar het tussenseizoen, en dat ze meer variëren in stijl (stoffen, texturen, kleuren, snit) dan in functionaliteit (warmte). In elk geval hebben klanten noch producenten nog het laatste woord bij het bepalen van de nieuwste mode. Voortaan spreekt ook de grillige natuur mee.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig