Een duurdere matras is zijn prijs waard
Foto: Rachel, Flickr
Ook al gebruiken we ze dagelijks intens, toch hebben Vlamingen weinig aandacht en geld over voor een goeie matras. Misschien verandert dat nu duidelijk wordt dat een betere matras voor een gezondere slaap kan zorgen.

De meeste mensen hebben geen benul van hoe ze een matras moeten kiezen, en daar zijn redenen voor.

Wanneer ik een racefiets ga kopen, kan ik zelfs zonder een kenner te zijn terugvallen op bepaalde parameters: het gewicht, de grootte, het soort metaal dat al dan niet zal roesten, de verschillende kwaliteiten van versnelling die te koop zijn.

Een verkoper kan dat ook vlot uitleggen. Hij meet mijn benen tot aan mijn kruis, berekent op basis daarvan de grootte van het frame dat ik nodig heb. Dat is duidelijk.

Voor matrassen is dat moeilijker. Wanneer ik in de beddenzaal van een bekende interieurketen kom, wordt het probleem al na één minuut duidelijk. Ik zie een vrouw die diagonaal over een matras van 180 cm breed ligt, om ze te testen. Fout! Een man zit op een andere matras, als op een stoel, wat met zijn kont in het schuim te drukken. Fout! Verderop ravotten drie kinderen op een breed bed. Nu ja.

Twee jonge verkoopsters staan het geduldig aan te zien. Fout!

Nochtans doet de winkel zijn best. Alle matrassen zijn in dwarsdoorsnede te zien, maar zonder uitleg leren we daar niet veel uit. Elke uitgestalde matras draagt wel een beschrijving mee. Met de omschrijving 'halfzacht' of 'stevig' ben ik niets, maar de gebruikte materialen staan precies aangegeven, alsook het aantal zones. Dat helpt alvast om driekwart van de matrassen meteen te schrappen.

Maar ik zie nauwelijks iemand anders die de infoblaadjes zit na te lezen.

Matrassen kiezen we quasi 'blind'. Onderzoek wijst uit dat in 90 procent van de aankopen de vrouw de eindbeslissing neemt, en haar criteria zijn de kleur en de afwerking (liefst 'zacht'). Ander onderzoek wijst uit dat algemeen de prijs de dominante keuzefactor is, zeker voor kinderen en studenten. Met de crisis in 2009 zakte de matrassenomzet even soepel in als een visco-elastische matras.

Kortom, mensen zoeken overwegend een goedkope, mooie, zacht aanvoelende matras. Het is even impressionistisch alsof u schoenen zou kopen in 'ongeveer uw maat', zoals een kwaliteitsmerk vandaag adverteert, maar wel met de juiste kleur.

Moeten we daar meer aandacht voor hebben? Experten hebben uiteenlopende visies. 'Als iemand zich goed voelt op een matras, is dat okee', luidt een pragmatische stelling. 'De helft van het aanbod voldoet niet', klinkt het elders veel strenger.

Grosso modo vinden kenners en wetenschappers dat een goeie matras belangrijk is voor de gezondheid en dat mensen zich daar veel te weinig bewust van zijn. Ze kiezen het goedkoopste product, of volgen hypes, maar verdiepen zich niet in wat een matras allereerst moet hebben: een goeie ondersteuning.

Misschien dat de nieuwste trend, die van de 'personalisering',  een scherper matrasbewustzijn kan losmaken? Steeds vaker worden matrassen op maat van de klant gemaakt. Wat heet: de ondersteuning wordt aan het lichaam aangepast, en de klant kan daarbij het materiaal kiezen dat hem het beste gevoel geeft.

Het kost wat meer. Toch een duizend euro per persoon, of meer, voor tien jaar gebruik. Daar slaapt u dan 25.000 uren op. Omgerekend 30 eurocent per nacht.  Is dat de vele goeie, gezonde effecten van een matras niet waard?

 

 

 

Deel uw ervaringen hieronder: