Reizigers vragen snellere Beneluxtrein
Na het Fyra-debacle pleiten de reizigersorganisaties nu voor een snellere Beneluxtrein. Foto: BELGA

De spoorwegen moeten werk maken van een snellere Beneluxtrein. Dat zeggen de reizigersorganisaties TreinTramBus en Rover in een gezamenlijk persbericht als reactie op het onderzoek naar het Fyra-debacle.

'De Beneluxtrein zou een waardig alternatief voor de geflopte Fyra moeten zijn, maar die rijdt in een slakkengang van Amsterdam naar Brussel', staat in het persbericht te lezen. 'In 2009 bedroeg de reistijd Brussel-Zuid – Amsterdam-Centraal nog 2 uur en 46 minuten, nu is dat 3 uur en 19 minuten.'

De reizigersorganisaties steunen het plan van de spoorwegen om de Beneluxtrein ten zuiden van Rotterdam via de HSL te laten rijden. Maar dat plan heeft een jaar vertraging opgelopen, kondigde NMBS-topman Jo Cornu vorige week nog aan. 'Bovendien is het nog onduidelijk of de reistijden korter zullen worden', aldus Jan Vanseveren van TreinTramBus. 'Zo worden kansen gemist om betere verbindingen tussen België en Nederland tot stand te brengen.'

Oude landsgrenzen

'In 2013 is afgesproken dat er na invoering van de Beneluxtrein via de HSL een goede treindienst tussen Antwerpen en Roosendaal zou blijven bestaan', meldt het persbericht. 'De spoorwegen komen nu terug op die afspraken en willen tussen Antwerpen en Roosendaal alleen een stoptrein of voorstadstrein de grens over laten rijden. Wij eisen dat de IC wordt doorgetrokken tot Roosendaal om zo een snelle verbinding met Zeeland en westelijk Noord-Brabant te behouden. De oude landsgrenzen zouden in het moderne Europa geen hindernis meer mogen vormen voor een goed spoorverkeer.'