“Maatregelen om crash Germanwings te vermijden moeten dringend in voege treden”
Foto: REUTERS

Het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart wil dat de luchtvaartmaatschappijen en overheden snel werk maken van de aanbevelingen die geformuleerd werden na de crash van een toestel van Germanwings in maart. Die crash werd opzettelijk veroorzaakt door copiloot Andreas Lubitz. Zo vraagt AESA dat er steeds twee piloten in de cockpit zijn en dat de psychologische begeleiding van die piloten beter wordt.

AESA werd door de Europese Commissie gevraagd om te onderzoeken welke gebreken ertoe hebben geleid dat Lubitz het vliegtuig met 150 passagiers aan boord op 24 maart kon laten neerstorten. Het agentschap formuleerde daarna een reeks aanbevelingen, die een dergelijk drama in de toekomst moeten vermijden.

Een van de maatregelen was de verplichting om steeds twee piloten in de cockpit te hebben tijdens lijnvluchten. Dat is momenteel nog geen algemene Europese regel, maar veel luchtvaartmaatschappijen pasten die regel kort na de crash wel vrijwillig toe. “De voordelen (van deze maatregel) zullen na een jaar worden geëvalueerd”, aldus AESA in een actieplan dat dinsdag werd gepubliceerd.

Alcohol- en drugstests

Daarnaast pleit het Agentschap voor een betere medische opvolging van de professionele piloten, vooral dan wat de psychologische begeleiding betreft. Daarnaast pleit AESA voor onaangekondigde alcohol- en drugstests.

De operatoren van de luchtvaartsector, zoals de International Air Transport Association en de European Transport Workers’ Federation, maar ook de artsen die gespecialiseerd zijn in de opvolging van piloten, worden eind december uitgenodigd op een werkvergadering over het onderwerp.

Het Agentschap “wil in het eerste semester van 2016 operationele richtlijnen publiceren”, voor de operatoren en de overheden, om zo “de uitvoering van de maatregelen op een proactieve manier in gang te zetten”, klinkt het in het actieplan.