De NMBS krijgt heel wat kritiek op de manier waarop ze dodelijke ongevallen op het spoor afwikkelt. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Enerzijds is er de willekeur die ze hanteert. Wie een familiale verzekering heeft, krijgt de rekening gepresenteerd. Wie er geen heeft, ziet nooit een factuur. Anderzijds is er het gebrek aan empathie.

Carla Claeys' dochter Charlotte werd afgelopen zomer gegrepen door een trein toen ze op de sporen liep in het station van Groenendaal. De familie kreeg achteraf de rekening voor alle gevolgvertragingen doorgestuurd van spoormaatschappij NMBS. Die kosten worden weliswaar gedekt door de familiale verzekering, maar de familie Claeys is toch boos over de brief.

SP.A-kamerlid David Geerts vraagt de NMBS, en de bevoegde minister Galant, om die kosten systematisch te schelden. 'Vorig jaar waren er 13 slachtoffers', zegt Geerts aan VTM. 'Stel dat die allemaal een zelfde factuur zouden krijgen, dan zou het om 200.000 euro gaan. Op de globale werkingsmiddelen van de NMBS bekeken, zijn dat peanuts.'

Minister Galant en de NMBS willen nu bekijken hoe de procedure menselijker kan verlopen. 

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig