Geen verkeersbelasting meer voor milieuvriendelijke wagens
Foto: BELGAIMAGE

De Vlaamse regering heeft vandaag de knoop doorgehakt over de verkeersbelasting om het Vlaamse wagenpark te vergroenen. Vervuilende auto’s zullen vanaf volgend jaar meer moeten betalen, milieuvriendelijke wagens moeten vanaf 1 januari niet langer belasting op de inverkeerstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting betalen.

Vlaams minister van Financiën en Leefmilieu Annemie Turtelboom (Open VLD) en Joke Schauvliege (CD&V) hebben de toekomstige tarieven voor de verkeersbelasting bekendgemaakt.

De Vlaamse regering kondigde vorige maand al aan dat er een bijkomende belasting zou komen om het wagenpark te vergroenen. Zowel de jaarlijkse verkeersbelasting als de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) -eenmalige taks die u betaalt bij de aankoop van een wagen - wijzigt vanaf 1 januari.

De nieuwe regeling geldt enkel voor nieuw ingeschreven wagens. Voor ingeschreven wagens verandert er niets.

- Voor dieselwagens en benzine wagens geldt het volgende:

De ministers hebben beslist dat de BIV voor alle wagens duurder wordt. Maar in combinatie met de jaarlijkse verkeersbelasting wordt de autobestuurder toch naar milieuvriendelijke wagens gestuurd. U blijft met andere woorden verkeersbelasting en BIV betalen. De dieselwagens en vervuilende benzinewagens zullen vanaf 1 januari wel duurder worden, de zuinige benzinewagens goedkoper. Het ijkpunt voor de bonus of malus is 122 gram CO2-uitstoot per kilometer.

(De precieze berekening hangt af van het specifieke model. De regering gebruikt enkele standaardvoorbeelden, zoals de Volvo V40 of Volkswagen Golf)

- Groene wagens krijgen een duwtje in de rug. Hybride wagens betalen tot 2020 geen verkeersbelastingen. Elektrische wagens en waterstofwagens betalen geen verkeersbelastingen en krijgen een premie, die beperkt is in de tijd.

‘Er zitten belastingverhogingen in het systeem,’ geeft minister van Financiën Annemie Turtelboom aan, ‘maar ook verlagingen. De hogere belastingen zijn te vermijden. Je kan binnen budget een wagen kopen die milieuvriendelijker is en lager wordt belast.’

Voor leasingwagens, zo’n 10 procent van het aantal auto’s op onze wegen, verandert er niets.