Proximus lanceert netwerk voor ‘internet der dingen’
Alex Lorette, Director Enterprise Telco Solutions, stelt LoRa voor Foto: Photo News

Proximus heeft vrijdag het commerciële aanbod van zijn nieuwe LoRa-netwerk gelanceerd. Dat netwerk biedt bedrijven de mogelijkheid objecten draadloos met het internet te verbinden zonder daarbij gebruik te moeten maken van simkaarten. Het systeem heeft een groot bereik en is laag in energieverbruik, benadrukt de telecomoperator.

LoRa is een aanvulling bij het bestaande vaste en mobiele netwerk. Het netwerk werd ontwikkeld door een internationale alliantie van technologiebedrijven en telecomoperatoren die de standaard wil ontwikkelen voor netwerken die op lage frequentie werken. Het grote voordeel is dat de batterijen in de sensoren meer dan vijf jaar zonder opladen kunnen.

Proximus biedt bedrijven voortaan complete oplossingen aan om objecten te verbinden via de LoRa-technologie. Het bedrijf verkoopt de sensoren, de netwerkverbinding en ontwikkelt ook de toepassingen om de sensoren te gebruiken. Voorlopig is er wel nog maar bereik in de tien belangrijkste regio’s in ons land, waaronder de hoofdstad, de havens en luchthavens. Maar tegen eind 2016 wordt het netwerk in heel België en Luxemburg uitgerold.

De nieuwe technologie wordt al op verschillende plaatsen getest in proefprojecten. Zo plaatst de stad Aarschot sensoren in parkeerplaatsen, zodat bestuurders via een app kunnen volgen waar er plaatsen beschikbaar zijn. De betaling kan hij afhandelen via de app en handelaars kunnen eventueel gratis parkeertijd schenken aan klanten.

In voedingsbedrijven of restaurants kan de technologie dan weer dienen om temperatuur en vochtigheid te monitoren. Op de luchthaven worden bagagekarren uitgerust met gps-sensoren die gegevens via het LoRa-netwerk naar bagageafhandelaar Swissport sturen, die de wagens zo efficiënter kan beheren. Het bedrijf MCS rustte dan weer kantoorgebouwen uit met sensoren, bijvoorbeeld om het gebruik van de toiletten of vergaderzalen te monitoren. Zo kan de schoonmaakploeg beter aangestuurd worden.

De prijs van de dienst is afhankelijk van de situatie van de klant, luidt het. Soms is een voortdurende verbinding nodig, maar in andere gevallen volstaat één verbinding per dag. Proximus maakt zich wel sterk dat het systeem een stuk goedkoper is dan de bestaande ‘Machine to Machine’-oplossingen. Het bedrijf zegt niet hoeveel er in LoRa geïnvesteerd werd en doet ook geen uitspraken over de beoogde omzet.