Brussels parlement wil dat nacht duurt tot 7u om vliegtuiglawaai te beperken
Foto: ddl

Binnen het Brussels Parlement is nagenoeg iedereen voor een uitbreiding van de nacht van 6 tot 7 uur ‘s morgens. Dat bleek vrijdag tijdens het debat over de vluchten boven Brussel. De bevoegde minister Cécile Fremault (cdH) kondigde aan dat ze het besluit ‘vliegtuiglawaai’ wil verstrengen en een aantal achterpoortjes sluiten.

Fremault wees er voorts op dat ze sinds augustus 650.000 euro aan boetes heeft kunnen recupereren bij 10 luchtvaartmaatschappijen die de geluidsnormen overtraden, terwijl de vorige regeringen sinds 2000 slechts een miljoen aan boetes hebben kunnen recupereren.

Het debat verliep merkwaardig door het spel van meerderheid en oppositie op de verschillende beleidsniveau’s. Zo zit de cdH van Brussels minister Fremault federaal in de oppositie, terwijl de partij van de federale bevoegde minister Galant, de MR, in Brussel niet in de regering zit. Enkel Open Vld en CD&V maken zowel op Brussels als op federaal en Vlaams niveau deel uit van de meerderheid.

Jacqueline Galant pleitte vrijdag in Le Soir voor overleg met de gewesten om tegen het einde van het jaar een 'vliegwet' te kunnen hebben, maar Cécile Fremault kaatste de bal in het parlement terug: 'Ik heb mevrouw Galant uitgenodigd om samen te werken, maar buiten één ontmoeting heb ik niets meer gehoord'.

Femault gaf de parlementsleden een uitgebreide stand van zaken over het dossier. Daaruit bleek onder meer dat de grote meerderheid van de overtredingen van de Brusselse geluidsnormen tijdens de nacht tussen 6 en 7 uur ‘s morgens plaatsvinden. Voor de route naar het oosten gaat het zelfs om 98 procent. De Vlaamse partijen, op Groen na, vroegen ook aandacht voor het economische belang van de luchthaven. De luchthaven biedt heel wat jobs voor laaggeschoolden, stelde Jef Van Damme (sp.a). 'Brussels Airport en het Brussels gewest zijn als een Siamese tweeling', vatte Johan Van den Driessche (N-VA) het samen.