Infrabel start een van grootste projecten ooit
Foto: mye

Langs de spoorlijn 50A, die Brussel met de kust verbindt, verdwijnen tussen het West-Vlaamse Beernem en het Oost-Vlaamse Aalter vijf overwegen. In de plaats komen er fietstunnels en een nieuwe brug. Het gaat om een van de grootste projecten van spoorwegbeheerder Infrabel. De werken werden vrijdag voorgesteld.

Tussen Beernem en Aalter liggen vijf overwegen. Tegen het voorjaar van 2017 moeten die allemaal verdwijnen. Ze maken plaats voor drie fietstunnels die aansluiten op drie nieuwe parallelfietspaden en een nieuwe brug voor alle verkeer. Waar de fietstunnels komen, zijn de overwegen al gesloten.

Begin 2016 wordt een cruciaal moment want in twee weekends tijd worden de drie tunnels onder de spoorlijn geschoven. Waar de brug komt, blijven de overwegen open tot het einde van de werken. Daarna worden ze ontmanteld.

Infrabel is op dit moment volop bezig met het aantal overwegen terug te dringen. Dat moet de veiligheid verhogen voor zowel de weggebruikers als de treinreizigers. Dat blijft nodig want in het eerste semester van 2015 waren er al 22 ongevallen en drie dodelijke slachtoffers aan overwegen. Ook de mobiliteit ter hoogte van de spoorlijn wordt geoptimaliseerd want weggebruikers staan er niet langer voor een gesloten overweg.

De voorbije tien jaar werden al 250 overwegen afgeschaft. België telt op dit moment nog bijna 1.600 publieke overwegen. Het stuk tussen Beernem en Aalter is prioritair, want de lijn 50A is de drukste spoorlijn van het land: er passeren tot 250 treinen per dag. Infrabel investeert ongeveer 13,5 miljoen euro in dit veiligheidsproject.