Carrefour groeit dankzij Europese winkels
Foto: BELGAIMAGE

Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft zijn omzet in het derde kwartaal verder zien groeien. Het bedrijf zag de verkopen aandikken in thuismarkt Frankrijk en versnellen in de rest van Europa, zo bleek vrijdag.

Carrefour boekte een omzet van 21,5 miljoen euro, ruim 2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat was in lijn met de doorsnee prognose van marktkenners. De organische groei bedraagt zelfs 4,2 procent.

Na negen maanden in het jaar realiseerde Carrefour een omzet van 63,9 miljard euro, 4,1 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In Frankrijk, dat goed is voor ongeveer de helft van de groepsomzet, was er een organische groei van 1,6 procent. Carrefour kent er ondertussen drie jaar van onafgebroken groei, klinkt het. Voor de rest van Europa spreekt Carrefour van een versnelling van de organische groei, met Spanje en Italië voorop. In België nam de vergelijkbare omzet met 2,7 procent toe in het derde kwartaal.

‘Europa is uitgegroeid tot de groeimotor van Carrefour’, aldus financieel topman Pierre-Jean Sivignon.

In Azië gingen de zaken minder goed. In China had Carrefour last van de zwakke consumptie door de afkoeling van de economie. In Latijns-Amerika bleef de groei sterk.