Ook Belgische wagens met sjoemelsoftware verplicht naar garage
Foto: AP

Net als in Duitsland zullen de eigenaars van een wagen uit de Volkswagen-groep met sjoemelsoftware in ons land verplicht worden die binnen te brengen bij hun dealer. Dat heeft Volkswagen-verdeler D’Ieteren bevestigd. 'Als ze niet op de vraag ingaan, is dat op eigen risico.'

De Duitse Volkswagen-groep maakte gisteren bekend dat in heel Europa 8,5 miljoen wagens teruggeroepen worden omdat ze software bevatten waarmee uitstootgegevens gemanipuleerd kunnen worden. In ons land zijn volgens verdeler D’Ieteren ‘iets meer dan 316.000’ personen aangeschreven omdat hun dieselwagen de sjoemelsoftware bevat. Na het uitbreken van het schandaal maakte de importeur nog melding van exact 393.648 voertuigen. Dat getal valt nu lager uit omdat veel wagens intussen niet langer ingeschreven, geaccidenteerd, perte totale of niet meer in het land zijn.

Ook in België wordt de terugroeping verplicht, zegt Thomas De Meuter van VW-importeur D’Ie­teren. ‘Honderd procent van de wagens moet aangepast worden om aan de uitstootnormen te voldoen.’ De terugroepactie begint in januari. VW-bezitters worden aangeschreven met het verzoek zich te melden bij een garage uit het VW-netwerk. De kosten van de aanpassing zijn voor rekening van Volkswagen.

Wat er precies aan de wagens moet gebeuren, is nog niet bekendgemaakt. ‘De technische oplossing kan aanpassingen aan de software, maar ook aan de hardware inhouden’, zegt VW in een persbericht. Ook aan de motor kan dus gewerkt worden.

Hoe de klanten verplicht kunnen worden aan hun wagen te laten sleutelen, is niet helemaal duidelijk. Bij terugroepacties gaat het meestal om veiligheidsproblemen. Weigert de klant de auto te laten aanpassen, dan kan de verzekering bij een ongeval moeilijk doen. In deze zaak is er van een veiligheidsprobleem geen sprake. ‘Maar als de klant niet op de vraag ingaat, is dat op eigen risico’, zegt De Meuter. ‘Dat komt dan bijvoorbeeld ook in het onderhoudsboekje te staan.’